dinsdag 12 mei 2009

Mijn sentimentele ziel

... is (ook) de schuld van mijn muziekkeuze.
Ziehier de reden.

Ik hou van zachte piano-intro's, licht tokkelende akoestische gitaren, welgeplaatste drumdreuntjes, langgerokken (is dat een woord?) jengelende klaagzangen van sax of elektrische gitaar...
Gooi dat tezamen en je krijgt muziek waar Olijf van houdt.

Als ik helemààl sentimenteel wil doen, dan luister ik naar trage nummertjes, liefst licht tot zwaar dramatisch. Om te eindigen bij m'n persoonlijk summum: nummers die een geliefde bezingen als ware hij/zij een goddelijk geschenk uit de hemel. Misschien, héél misschien is dat omdat het een zeer herkenbaar sentiment bij me losmaakt: je lief iedere ochtend opnieuw bekijken met een gevoel van verwondering, weten dat hij/zij niet perfect is maar telkens weer intens dankbaar zijn dat hij/zij in je leven is gestapt...

Muzikanten bezingen dat gevoel, Olijf kan het alleen maar beluisteren.
Sterker nog... Olijf besteedt een uitgebreide blog aan eindeloze gedachtenspinsels... terwijl een ander dat in een liedje van pakweg 4-5 minuten samenperst en het zo vele keren beter verwoordt...

Persoonlijke favorieten in dat genre zijn (neem uw kwijldoekje klaar!)...

Three Times A Lady (jewèl, van The Commodores, hoe raadt u het?)
Zij (Marco Borsato - concert op m'n verjaardag gemist.... wegens uitverkocht)
A Te (Jovanotti - wat een eerlijke ogen en heerlijke lispel heeft die man toch... Wat zou ik graag een concert van hem mogen zien!)
I Don't Wanna Miss A Thing (Aerosmith - "beetje" ruige band... en toch zo'n nummer zingen...)

Nah, nu weet iedereen het. Olijf is een onvervalste sentimental fool, maar dat wist u al :)

6 opmerkingen:

  1. @ Olive

    Geen idééééé waarom je voor deze nummers kiest, Olijf, maar vooral doén zou ik zeggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik deel je muziekkeuze Olijfje. Ik hou daar ook wel van, dat sentimentele gekweel. De Sail On link van je vorige blogje is niet beschikbaar en die van Aerosmith werkt niet (mss iets verloren tijdens knippen/plakken).
    Ik heb gisteren ook nog eens flarden gezien van de eurosong halve finale, was lang geleden. Het enige liedje dat ik het luisteren/kijken waard vond was Hadise, de Belgische inzending voor Turkije. De Belgen zelf vond ik op niks trekken. Ze zullen er al wel uit liggen zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yep, op het nieuws (waar jij niet naar kijkt) hoorde ik nog de samenvatting. Belgie OUT. Maar de Turks/Vlaamse Hadise mag nog meedoen én het liedje van Malta is geschreven door een Vlaming, zei de reporter blijkbaar niet zonder enige trots :)
    We doen dus nog een beetje mee, onrechtstreeks dan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. LINKS: straffe toebak.
    Gisteren opgezocht én bekeken op youtube, nu plots niet meer beschikbaar of foute link.
    Heb het proberen herstellen, maar zonder resultaat.
    de wondere wereld van youtube, helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Olijf ge hebt ne goeie smaak.
    NOg een beetje blues erbij en het is perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wooooeeeehooeeee :)
    Ik goeie smaak? Dat klinkt als muziek in mijn oren!

    ben ook niet vies van blues hoor, zolang het maar geen onherkenbare jam-sessies worden.

    en als ik vrolijk ben, geef me dan maar het latino ritmegeluid.

    Swat... gewoon een allegaartje van wat lekker in m'n oor ligt :)

    Ben in alle geval blij met m'n bijval!

    BeantwoordenVerwijderen