maandag 24 mei 2010

Tomatenplantenplanten

Zondag 23 mei
De IJsheiligen zouden uit het zicht moeten zijn.
Dat maken ze ons toch wijs. Ik doe een snelle internetsearch en pik het eerste wat ik zie.

De IJsheiligen zijn St. Mamertus, St. Pankratius, St. Servatius en St. Bonifacius.
Zij vieren hun naamdagen op achtereenvolgens: 11, 12, 13 en 14 mei.
en de spreuk luidt:
"Voor ijsheiligen de bloemen buiten, veelal kun je daar naar fluiten,
wacht af tot ze zijn voorbij, de bloemen zijn u daarvoor blij."
De bloemen zijn u daarvoor blij.... ????? Bon, we kijken vandaag niet op taal. De bloemen zijn me blij dus.
 
Alleen... dit jaar probeer ik te weerstaan aan de verleiding om weer potten vol bloemen te kopen.
De lange winter heeft nog maar eens een boel terraspotten kapot gekregen én m'n toewijding om al die terrasplanten dagelijks te wateren is ver zoek.
 
In plaats van die arme plantjes een langzame dood te bezorgen in mijn tuin (en een gat in mijn portemonnee)... probeer ik dus te weerstaan.
We shall see. De lente is nog niet om en Olijf's geest mag dan sterk zijn, het vlees is dat vaak niet :)
 
Zondag 23 mei dus. Buurman Mauries vraagt of ik klaar ben voor m'n tomaten.
Dat ben ik.
Enkele weken geleden heb ik het stukje tomatentuin omgespit en (grotendeels) ontdaan van onkruid. Ze mogen komen, de tomaten.
 
En aldus geschiedt dat  Olijf in de voormiddag merkt dat het verdorie warm is met de spade in de hand en dus blij dat de klus snel geklaard is.
Beetje mest, beetje water en ik ben alweer vergeten dat ik nieuwe plantjes heb.
Nu is het hopen op een warme zomer, want zonder zon geen zoete tomaatsnoepjes.
 
Na de tomatenplantenplant heb ik wat rust verdiend, vind ik.
Tuinstoel uitzetten en wat zonnekloppen.
Wij NL-taligen kloppen dus zon. De Fransen ne frappent pas le soleil, net zo min als de Engelsen the sun a beating geven. Maar dat terzijde.
Omdat de zon terugklopt, beslis ik al snel om er m'n mini-parasolletje bij te halen.
De tuin is mini, dus die parasol hoeft niet maxi te zijn.
Net genoeg om m'n hoofd koel te houden en even omhoog te kijken... vooraleer ik in slaap val en later ontdek dat zelfs mijn getrainde huid lichtjes tomatenrood is geworden...



Rond vieren rijd ik naar m'n ouders. We hadden gezegd dat we de eerstvolgende zonovergoten weekenddag zouden benutten voor een BBQ... en dat was dus zondag.
De oudjes kunnen het niet meer af, BBQ voorbereiden voor 11 mensen, dus de dochters snellen ter hulp.
Groentjes snijden, tafeltje zetten, vuurtje aanmaken.... alles in gereedheid.
Helaas, de helft van het gezelschap arriveert vrij laat (omstandigheden noemen ze dat) en Olijf heeft nog een date voor de avond.
Eten, opruimen en afwassen tussen 7 en 9, "hap-slik-afwas-weg" zeg maar en dat is dat.


De dag eindigt op de Grote Markt in Antwerpen. Blote lucht, veel blote armen en benen, Salsamuziek.
Halfvijf weer thuis.
In de ochtend.

Uitslapen? Helaas.
Een lief smsje haalt me uit m'n slaap, onmiddellijk gevolgd door één of andere wandelclub die het onsmakelijke idee heeft om om 9 uur op Pinkstermaandag al zingend onder m'n slaapkamerraam te passeren...
We staan op.
En we denken: gisteren was mooi. Laat vandaag ook mooi zijn :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten