maandag 31 mei 2010

bubbels

Iemand zei me:
"Ik denk dat er voor mij geen partner rondloopt op deze wereld. Als ik met iemand ben, vind ik hem/haar meteen zo gewóón. Gewoon met elkaar in de zetel zitten... ik kan het er niet mee doen. Ik heb een speciaal iemand nodig, iets ongewoons."

Omdat ik voor één keer eens niet wil zeggen of het een hij of een zij was die me dit toevertrouwde, trek ik persoon in kwestie samen. Hzij, Haam en Zaar.

Hzij heeft passie nodig, ongewone dingen, spanning. Alledaagse dingen, zegt Hzij, kunnen haam niet bekoren. Het gaat haam al gauw vervelen.

...
Ik denk even na voor ik m'n mond open doe.
Avontuur spreekt ook mij wel aan. Verre reizen, niet alledaagse bezigheden, spanning - waarom niet? - links en rechts.
Het is belangrijk dat ik voor mezelf evalueer of hzij niet dàt bedoelde.

Maar ik ken haam.
Hzij had ooit een relatie met een spannend persoon. Een relatie die dagelijks spanning opleverde, zowel van het goede als van het minder goede soort. Ze daagden elkaar voortdurend uit. Wou hij, wou zij, wie gaf, wie nam? Het eindigde, ergens ten velde. Het was zó spannend geworden dat geen van beiden er nog iets mee aankon. En net dàt soort spanning - hoor ik - wil hzij terug vinden...

Ik denk dus even na.
Vraag me af hoe vervelend ik - nieuwe uitdagingen zoekende Olijf - het vond om met m'n lief gewoon in de zetel te zitten.
Ik vond het zalig.
Zo eenvoudig is dat.
Ik genoot heel erg intens van gewoon zitten/liggen/hangen/zijn.

En "genieten", bedenk ik, heeft nix met Oh's en Ah's te maken.
Het is niets méér dan voelen dat het goed is en daar bewust blij om zijn.

Toen deed ik m'n mond open.
"Als je bent bij de persoon waar je van houdt, dan zal je merken dat "gewoon" in de zetel zitten een hemels moment is."
en toen zweeg ik weer.
Want meer heb ik daar niet over te vertellen.



Ik nam een warm bad vandaag.
Eentje met bubbels.
Ooit, als het nog eens mag, wil ik daar "gewoon" in zitten met m'n lief.
Beslissen wie deze keer aan het uitloopje zal zitten, de juiste watertemperatuur instellen, voetje-speel doen onder water en gewoon es naar elkaar lachen.
Heel gewoon. Da's goed genoeg voor mij.

2 opmerkingen:

  1. ik vind "gewoon" vaak héél bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wist wel dat ik in jou een gelijkgezinde ziel zou vinden.
    Freetje mag zich terecht gelukkig prijzen, maar dat doet hij ongetwijfeld :)

    BeantwoordenVerwijderen