vrijdag 14 mei 2010

Put your money where your mouth is :)

(tja, Olijf kan het weer niet laten)

Lees: waarom trek je je kak in?

Het gesprek van de dag, na jaaa... de ochtend.
Vriendin N zegt gedag en laat me weten dat ze een geweldig concert heeft bijgewoond in gezelschap van een blind date. Een vroumensch. En dat dat een zeer leuke ontmoeting was, eentje die zeker nog gevolg krijgt.
Zo horen we't graag.
N en ik leerden elkaar ook kennen via Tinternet. I en ik ook. Bij uitbreiding I en N ...ook :)

Meiden onder elkaar. We kunnen het goed met elkaar vinden.
Lachen met mekaar als het goed gaat en een hartje onder de riem steken op de mindere dagen.
De laatste tijd wisselen we elkaar wat af.
Wie weet, ooit komt misschien de dag dat we alleen nog moeten lachen.
Van plezier of van dementie, afhankelijk van wat zich eerst aanbiedt :)

N en ik wisselen wat algemeenheden uit. Kent u die?
Dat gaat zó.
"We mogen niet veralgemenen, maàààààr....."
U kent die. Iedereen kent die. We doen het allemaal.
"Ik ben geen racist, mààààààrr...."
"Ik ben niet beter dan een ander, màààààrrr......"
....
kom kom, u kent die ook :)

We stellen vast dat onze "dates" een grotere slaagkans hebben wanneer ze van het gelijkgezinde geslacht zijn. Op één of andere manier vinden we gemakkerlijker onze gading.
"Een interessante vrouw met een kopje op haar schouders."
Neh.... da's es wat anders dan het gekat tussen vrouwen, zou ik zo denken.

Hoe komt het, vragen we ons af, dat we dat gevoel zo zelden ervaren met de heren, het àndere geslacht dus?
"Tja, ze zijn zeker niet allemaal dezelfde, maaaarrrrr.....".... en daar gaan we dan.
  • Spreek je af met een individu van het andere kunnen, dan heeft vaak (niet altijd, want we mogen niet veralgemenen...) minstens één van beide partijen hogere verwachtigen. Hij of zij heeft alvast een toegevoegde waarde aan de date gehecht, en dat maakt dat er een spanningsveld ontstaat. De ongedwongenheid van het afspraakje ís niet meer...
  • Dan is er nog het stereotiepe rollenspel. Best grappig.
    • De man hoort complimentjes te maken, de vrouw hoort ze gracieus in ontvangst te nemen. Het liefst nog met een bescheiden blos op de wangen, licht knipperende wimpers en een kleine Spielerei van haarlokje tussen de zenuwachtig draaiende vingers :)
      Komt het compliment van een gegeerd individu, dan is rollenspel niet moeilijk vol te houden. In het andere geval doe je alsof (en voel je je in je binnenste een onnozel kieken terwijl hij zich van geen kwaad bewust is) OF je reageert niet, waarna de ijspegels snel zichtbaar worden, in het beste geval op het gezicht van beiden. Is meneer van het onopmerkzame tiep, dan blijft hij lustig verder versieren...
      Hoe dan ook... u begrijpt... spanning.
    • Onze nog niet zo oude geschiedenis wil dat meneer slimmer, meer belezen en uiteraard vermogender is dan zijn elegante date.
      Dames horen dus te luisteren naar z'n theorieën, ongeacht of ze plausibel, compleet uit de lucht gegrepen zijn, aan het absurde of oerdomme grenzen... Hij heeft z'n middelbare school naar enige waarschijnlijkheid afgemaakt. Mevrouw haalde misschien net het einde van Snit en Naad...
      U lacht?
      Jaaa jaaa jaaaa. We Wéten met z'n allen wel dat dit lang niet meer het geval is. Maar zet u eens in een gemengd gezelschap. Leg uw oor eens te luisteren....
      Vrouwen onder elkaar kunnen - naast het uitwisselen van adressen van hun geliefde manicure - best wel intelligente dingen zeggen, van erg uiteenlopende aard.
      Zodra er echter enkele mannen bij komen, gebeurt er iets merkwaardigs met ons.
      OF we slaan dicht en laten hén verhit discussiëren over welke politicus het deze keer verdient om naar het premierschap te dingen.
      OF we doen een poging om ons te mengen in het gesprek en worden professioneel genegegeerd, meewarig aangekeken (en dààrna professioneel genegeerd) of... het gesprek valt stil...
      We worden niet geacht er intelligente meningen op na te houden of gefundeerde beslissingen te nemen. Zo simpel is dat.
      Beweer gerust het tegendeel. Ik discussieer daar niet over. Ik zou niet durven :)
      Stel u hetzelfde dus voor in een one-on-one date. De jungle van de singles.
      Ik lees her en der dat heren ervan houden bewonderd te worden. We moeten hen het gevoel geven dat ze een Ridder op een Wit Paard zijn, of we nu iets met hen willen beginnen of niet....
      Het schijnt een truuc te zijn die de conversatie gaande houdt.... nou nou nou :)
      Een eigen mening hebben en die - godbetert - willen verkondigen, past niet in dit plaatje...
Wij vrouwen onder elkaar kunnen gewoon gewoon doen. Zonder indruk te willen maken op elkaar, verleidingstruucjes allerhande uit onze plumeau te schudden. Het màg gewoon eventjes, normaal zijn.
Weet jij iets over politiek? Shoot. Het interesseert me. Misschien doe ik zelfs een korte inbreng.
Heb je hulp nodig bij het vervangen van je stekker of plakken van je fietsband? Call me. 'k Heb dat nóg gedaan :) (stel je voor dat ik zoiets aan een man zou zeggen. Hij slaat dubbel van verontwaardiging of slappe lach).

Naadloos belanden we bij de schijthazen. (U merkt wellicht dat stereotiepie me vandaag niet vreemd is).
Heren die zich verkneukelen in uitdagerijen maar hunne kak intrekken van zodra je hen op hun woord pakt.

Oh ja. Ze willen je wél à la minute zien wanneer ze het gedacht hebben.
Zeg je dan als jezelfrespecterende vrouw dat dat nét iets te spontaan is (wie haalt nu wildvreemde mannen in huis om één uur in de ochtend?) en vraag je om es wat te regelen op een menselijk uur ergens op een publiek terras, het liefst bij klaarlichte dag (hetgeen in dit seizoen geeneens zo moeilijk is)... dan valt er een veelzeggende stilte....
Je wil "modern" doen, beetje cool en dringt niet aan. Je zwijgt.
Eén keer zwijg je. Twee keer zwijg je.
En dan heb je de keuze.
  • Je snijdt het netelig onderwerp aan. Hier weet je waar je begint maar je hebt geen idéé waar het gesprek zal eindigen...
  • Je zwicht en doet wat meneer verwacht: springen op zijn vraag. Daarmee is meteen de toon gezet. Hij denkt, jij springt, zonder uitzondering.
  • OF je laat de boel de boel. Terug naar af. Misschien de properste oplossing.
Hoe dan ook. Er is nix ridderachtigs of witpaardigs aan deze handelswijze.
Meneer is gewoon een schijtlaars die een snoepje wil wanneer hij daar toevallig aan denkt.
Vragen om een deftige afspraak lijkt al snel op toekomstgericht denken en als je toekomst zegt, denkt hij "O jee, en wat dan met m'n bindingsangst?".
Exit meneer :)

Het zou fijn zijn als we elkaar wat beter begrepen, zónder te moeten raden "Wat verwacht hij of zij van me? Hoe hoor ik me te gedragen? Zou gewóón ík óók OK zijn?"

N had een fijne date met een madam. Voor haar was het gisteren simpel.
Morgen kan het dan weer ingewikkeld worden, voor haar, voor mij of voor een ander.

Intussen heeft Olijf hier weer wat gratis stoom afgeblazen.
Zomaar.
Omdat het niet druk was vandaag.
En omdat ik altijd hoop dat ik hier niemand pijn doe :)

1 opmerking:

  1. Ik heb het met een smile gelezen:)
    Ik hoop dat je vanavond een fijne avond hebt in leuk gezelschap.

    Dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen