zondag 4 april 2010

Seks

om maar eens íets te zeggen.

Heb een babbel met bekenden en onbekenden.
Seks komt rechtstreeks of onrechtstreeks ter sprake.

Wat het belang ervan is. Hoe belangrijk IK het inschat in een relatie.
Ik speel de vraag terug.
Hoe belangrijk is het voor jou?

"Belangrijk. Wil er veel van. Ik ben daar speciaal in. Het is érg belangrijk"
Ooookeeeeee......
En de rest?
"Welke rest?"
Ehm.... respect, vertrouwen, verbondenheid, elkaar begrijpen. Details als deze dus...
"Ach... ja.... dàt natuurlijk ook"

Nou nou....

"Tja, m'n ex was frigide, je moet dat begrijpen"
Begrijpen doe ik dat wel. Maar overschakelen van een seksloze vertrouwensrelatie naar een vrijwel exclusief lichamelijke relatie....... euh........ dat noem ik geen "relatie" asjebegrijptwatikbedoel.

Ouwerwets gebrabbel, merk ik al gauw.
Hij zegt het niet, maar laat op alle manieren merken dat ik niet "mee" ben.
Dat zal dan maar zo zijn... voorlopig schik ik me daarin.


Ander gesprek.
"Seks is niet zo belangrijk voor me. Heb geen hoog libido. Ik wil graag zien en graag gezien worden. Gezellig samen in de zetel zitten, knuffelen, warmte voelen, weten dat ik ertoe doe. Iemand gelukkig maken en me zélf ook gelukkig voelen. Dàt wil ik."
Jaaaaaaaaa, zeg ik.... maar een beetje lichamelijkheid moet er óók zijn, al was het maar omdat je op die manier - op een àndere manier dan met woorden - je verbondenheid uit. (merkt u óók hoe Olijf van petje verandert?)
"Seks is fijn, en natúúrlijk moet dat er zijn, maar het is niet mijn prioriteit", wordt me verteld.
En dan.... als puntje bij paaltje komt.... kunnen alle knuffels en gezellige momenten van de wereld, alle houden van en wederzijds erkende kwaliteiten niet opboksen tegen het gemis aan fysieke gevoelens.
Ik sta perplex en weet niet meer wat gezegd.

Twee kanten van eenzelfde onderwerp.
Olijf probeert te doorgronden hoe deze wereld in elkaar zit.
Hoe meer je praat en peilt, hoe minder je weet. Zo eenvoudig is dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten