woensdag 2 december 2009

liefleukfijntriest

Woensdagavond.
Zoals iedere woensdagavond spaghettiavond bij de oudjes.

Aanwezig: 2 ouders, 3 zussen, 1 echtgenoot, 4 kleinkinderen (2 meisjes, 2 jongens)

Eén kleinzoon zit in de examens, pardon Twee nu.
De jongste trekt zichzelf wel uit de slag, is altijd een plantrekker geweest.
De oudste moet z'n best doen maar is snel tevreden met z'n prestaties... spanning bij zus die weet dat hij beter kan.
A sign of the times I guess...

De twee meisjes zijn nichtjes, op een half jaar na even oud.
Het jongste is een spring-in-'t veld. Blond en ondeugend, met een glinstering in haar oogjes.
Het andere meisje is m'n petekind. Niet blond, wel ondeugend, op haar eigen manier.

U weet het al, ik heb een oneindige bewondering voor m'n petekindje.
Ik hou van al m'n nichtjes en neefjes, begrijp me niet verkeerd.
Maar petekindje krijgt m'n bewondering omdat ze moet opboksen tegen meer tegenslagen dan wij ooit zullen meemaken in ons volwassen leven.
Desondanks is het een on-voor-stel-baar vrolijk kind.

Vandaag het volgende verhaal.
Op het ogenblik dat alle borden op de tafel staan, wil petekindje wat vertellen.
Ze wacht geduldig tot iedereen, wij alle tien dus, aan tafel gezeten zijn.

"Ik moet iets vertellen" zegt ze.
"Vandaag zijn mama en ik een rolstoel gaan kiezen, het is een mooie"
Ze vertelt in geuren en kleuren welke motiefjes ze heeft gekozen en dat ze er zo blij mee is...
Binnen een week of 4-6 zal ze hem hebben.
Een Nieuwjaarskadootje zeg maar...

We doen allemaal vrolijk mee.
Na 8 jaar zijn we het allemaal al gewoon, je moet daar niet zielig over zitten doen.
Het kind is blij, dus we zijn allemaal blij.
Je vraagt wat dóór, je wil details, je wil even vrolijk zijn als petekind.
Het is hààr leefwereld, hààr werkelijkheid en je kan daar niet aan ontsnappen, hoezeer je ook zou wensen dat het anders was voor haar.

En terwijl je vrolijk bent, voel je ook een tristesse.
Je WIL dat niet, maar het IS er wel.
En je vraagt je af of anderen dat ook voelen...
En of petekind het voelt...
Maar je toont het NIET. Zo eenvoudig is dat.

Niet zeuren, Olijf.
Life is what it is en daarmee gedaan.

Dat gezegd zijnde... het was een goede avond.
Er moesten wat praktische zaken besproken worden, zoals daar zijn nalatenschappen... Dat krijg je wanneer je ouders door ziekte en rotboodschappen van niet nadenkende huisdokters hun einde zien naderen...
"Triest" hoor ik u denken?
Nee, eigenlijk niet.
Eigenlijk zijn het zaken die vroeg of laat MOETEN bespreekbaar gemaakt worden. Liever nu dan wanneer iedereen in tranen is...

Tijdens de "besprekingen" zat petekindje geduldig te wachten tot ze een aftelrijmpje met haar meter (Olijf dus) kon inoefenen.
Wachten en knuffelen deed ze, op m'n schoot.

En daar geniet Olijf telkens opnieuw van.
Familiewarmte, genegenheid en stomweg sentimenteel geknuffel.

Ik genoot al toen we allemaal samen aan tafel zaten, iedereen min of meer op dezelfde plaats als altijd. Gewoon gewoon... "de familie".

Net als vorige week, toen een paar van m'n Italiaanse familieleden op blitzbezoek waren.
3 volle en 2 deelse dagen. Lopend van hot naar her en tussendoor altijd, zoals dat hoort in het zuiden, samen tafelend en pratend.

Het deed me deugd vorige week en het deed me deugd vanavond.
Gewoon gewoon zijn. Vertrouwd. Met een bord pasta voor de neus.
Altijd beter dan op je ukkie snel een boterham naar binnen werken.

Ik hoop op één verbetering. Echt.
Dat m'n ouders nog mogen meemaken dat er 3 echtgenoten/levensgezellen mee aan tafel zitten.
Vraag ik veel? Misschien.
Maar dat weerhoudt me er niet van om het te hopen.

Intussen oefent Olijf in "vandaag".
Vandaag zaten we gezellig samen aan tafel.
En dat was goed.

Ainsi soit-il.

1 opmerking:

  1. Lord Bubuza is spiritueel begaafd en hij verdient het om door de wereld erkend te worden omdat hij perfect is in het helpen van mensen met relatieproblemen met zijn betovering. Ik stuurde mijn vrouw inpakken omdat ik haar afsneed door me te bedriegen met haar ex-vriendje, ik was gewond maar ik wilde haar niet aan hem verliezen, dus ik zocht hulp op internet en ik zag mensen getuigen en Lord Bubuza bedanken. Sommigen bedankten hem voor het herenigen van hun relatie, het annuleren van een scheiding, het winnen van de loterij, enz. Dus nam ik contact met hem op en vertelde hem mijn huwelijksproblemen. Hij reageerde en beloofde me te helpen met zijn betovering, ik gaf alles wat hij vroeg en ik was overweldigd omdat mijn vrouw huilend terugkwam en me op haar knieën smeekte om te vergeven en haar terug te accepteren en sinds ik haar heb vergeven, is ze gestopt met vreemdgaan. Lord Bubuza kan u ook helpen. Neem contact met hem op via WhatsApp: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com

    BeantwoordenVerwijderen