dinsdag 22 december 2009

Kleine houvast (of: Melk is goed voor Elk)

Kent u dit?
Stoort u zich even niet aan de gebrekkelijke foto. Het gaat om het voorwerp.
U leest ongetwijfeld: "Lait Demi-écremé". Er zit (zat) dus melk in, correct.

Betreffende melk ging gisteren in m'n koffie (pardon, Nespresso om precies te zijn!).
Het recipiënt ging m'n handtas in.

Waarom, vraagt u zich terecht af, houdt Olijf zich bezig met het meenemen van lege verpakkingen?
Uit jeugdsentiment, beste lezer, puur jeugdsentiment.

Werpt u even een blik mee op m'n (vooral ongecompliceerd en zelfs eventloos) verleden.
Jaarlijkse vakanties naar het Zuiden van Italië. Het nuttige aan het aangename parend, familie zien en tegelijk aan zee zitten. Simpeler kan bijna niet :)

Mijn tienerjaren... het begin van het Tetrapak-tijdperk (excuses voor de reclame... Tetra Pak schijnt effectief een merknaam te zijn... maar u weet wat ik bedoel)
In België hadden we al rechthoekige literpaks.
In Italië hadden ze om mij onduidelijke redenen gekozen voor driehoekige halve liter pakjes...
Zoals bovenstaand model, maar dan groter :)
Ik vond die driehoekige pakjes "leutig" en fijn. Ze maakten integraal deel uit van m'n vakantie-ervaring. Aan die melkbriks wist ik met stellige zekerheid dat ik in Italië was...
Tot de "beschaving" doordrong tot in het Zuiden en de driehoekjes verdwenen ten voordele van de typische rechthoekige brikverpakking....
(tussen haakjes een streepje taalonderwijs: onzetaal.nl zegt dat "brikverpakking" een typisch Vlaams woord is, verwijzend naar de rechthoekige vorm van de verpakking... rechthoekig als een baksteen... u kan het maar weten...)

Heb die typische driehoek niet meer gezien.... tot gisteren, in minivorm naast m'n kopje koffie.
Vloog plotklaps 30 jaar terug in de tijd...
en vond daar even houvast, gek genoeg.

Dat wilde ik even met u delen.
Meer niet.... of toch...

Nog even een stukje leerstof (ik leer alle dagen bij...):
Tetra Pak ontleent z'n naam aan.... de driehoekige verpakking van weleer!!!
Ik citeer een lijntje of twee van een andere website:
Tetra Pak's first product was a paper carton used for storing and transporting milk. The first product was a package in the shape of a triangular pyramid (or tetrahedron), today called "Tetra Classic".
En als afsluitertje een geplukte foto ... uit 1965... dus m'n tijdsbesef zit er niet ver naast :)


mmmm..... ik weet niet waarom... maar krijg plots zin in melk.... :)

1 opmerking: