zaterdag 27 februari 2010

kort kort kort lang lang lang kort kort kort

... __ __ __ ...

Oftewel SOS Phara De Aguirre.

Wat was ik rotbeschaamd deze week...
Zoals u wellicht reeds vermoedt aan de hand van eerder geschreven blogs, is Olijf niet bepaald een uitgesproken nieuws-spotter.
Mijn TV is eerder een geluidsbron, iets om de stilte te doorbreken met pratende stemmen, wààr die het ook over hebben, het maakt me weinig uit.
Vaak doet een stom vrouwenitem wel de trick voor mij. Wat eindeloos gezever over niets. Ik luister toch niet echt.
Heel vaak (en dat is dan wanneer de ogen écht richting TV gaan) zap ik wat over en weer tot iets me kan interesseren.

Deze week stopte ik bij Phara. Dat gebeurt niet vaak, maar deze keer dus wel.
Nu, ik ken Phara niet persoonlijk. Herinner me dat ze vroeger iets in de trant als Terzake presenteerde, alwaar ze de keiharde en onverschrokken journalist-interviewster belichaamde.
Herinner me dat ik destijds vaak dacht "Ik zou zo lang en zo diep niet durven doorvragen". Vond haar meestal vrij gevat ook.
Ik zoek haar tersluiks even op en lees ergens: "Phara De Aguirre, VRT-nieuwsanker en gesel gods van elk politicus". Een redelijk accurate samenvatting van de professionele Phara, vind ik.
Daarna (ik geloof dat er wat persoonlijks in haar leven is gebeurd) is ze overgeschakeld op een eigen praatshow die iets softer zou moeten zijn.

Dié show zag ik dus deze week.
Ze was net bezig met Antwerps burgervader Patrick Janssens op de rooster te leggen.
Een studiebureau had net een alternatief voor de Lange Wapper voorgesteld en daarover moesten dus vragen gesteld worden.
Wat me trof aan de eerste beelden, was de kalmte die van Janssens uitging bij het geven van antwoorden. Daarom bleef ik kijken.
Wat ik daarna zag, vond ik ronduit beschamend.

Phara deed haar uiterste best om Janssens antwoorden te ontfutselen die de man op dat ogenblik niet kón en dus niet wou geven. Iets "triviaals" als "ik heb het dossier nog niet bestudeerd en kan dus geen uitspraken doen over details die ik niet ken" hielden Phara niet tegen om telkens weer opnieuw dezelfde vraag te stellen.
Een stemmetje had haar ingefluisterd dat een eventuele aangepaste versie van de Lange Wapper eventueel opnieuw bespreekbaar zou zijn. En indien eventueel bespreekbaar, moest de gemiddelde Antwerpenaar dan eventueel toch nog gaan vrezen voor een nieuwe Wapper?

Janssens had OF geen zin om hierop te antwoorden OF had - zoals hij beweerde (maar ik ben niet stom: ook hij is en blijft een politicus) - écht nog niets terzake vernomen en KON bijgevolg geen zinnig antwoord geven.
Vandaag de dag wordt er trouwens voor gezorgd dat je als politicus zo vaag mogelijk blijft. Laat je een scheet, dan wordt dat zodanig opgeblazen (pardon the pun) dat jij als schetenlater nadien met klém een verklaring moet afleggen dat je nooit een scheet gelaten hebt en dat je ook nooit van plan bent een toekomstige scheet te laten.
Je zou als politicus voor minder gaan zwijgen.
Janssens liet zich dus geen woorden in de mond leggen en bleef bijzónder kalm terwijl hij dat aan het publiek én aan Phara diets probeerde te maken.

Maar Phara liet niet los.
"Ja maar, ALS...."
"Neen," zegt Janssens "dat voorstel is nog niet geuit, dus ik kan daar onmogelijk een uitspraak over doen".
"Ja maar, STEL..."

Eerlijk, lieve lezer, ik werd misselijk van het bloeddorstige sensatiezoeken van Phara.
Of ze het doet om de sport, om haar reputatie hoog te houden of omdat de VRT z'n kijkcijfers érgens vandaan moet halen... ik weet het niet.

Bijkomende bron van ergernis voor Olijf was het feit dat handig wordt voorbijgegaan aan het feit dat het vertrekpunt potentieel goed nieuws was: goedkoper, milieuvriendelijker (denk ik, want de Groenen waren content) én minder overlast voor de omwonenden. Goed nieuws, daar doen we niet aan... het moet persé negatief zijn en Phara heeft dat zéér goed begrepen.

Het interview had interessant kunnen zijn, ware het niet dat lieftallige Phara het niveau danig naar beneden had gehaald met haar vermoeiende herhaling van dezelfde vraag. Na 20 keer zwijgen zou het duidelijk mogen zijn dat er géén antwoord komt, meiske....
En ik dacht dat IK dûr de comprenure was :)

Nee nee.... SOS... VRT/Canvas.... jullie "kwaliteit" komt al lang niet meer van eigen bodem... en dat vind ik spijtig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten