donderdag 4 februari 2010

Grootmoefti

De krant van vandaag: Metro

Het was een interessante krant vandaag.
Niet dat ik alle dagen de krant lees. Ik kóóp zo'n ding zelfs niet. Of dat gegeven al dan niet bewonderenswaardig is, laat ik aan u over.
De Metro durf ik van tijd tot tijd onder handen nemen, met oprechte dank aan één van onze werknemers die dagelijks - naar ik vermoed tot ergernis van andere reizigers - een heel pak van die kranten mee"schoept" naar de werkvloer.

Wat Olijf interessant vindt, is doorgaans non-news.
Politiek, financieel en ook sport lees ik diagonaal. Noem me tegendraads of ronduit negationistisch, wat er dagelijks aan die onderwerpen gedrukt wordt, is allang niet meer origineel...

Maar ik ga op het puntje van m'n stoel zitten als ik Grootmoefti lees. En dat hij het gebruik van Koranverzen als ringtone verbiedt in Egypte. Grootmoefti Ali Gumaa is er niet van gediend omdat
  • zo de authenticiteit van de Koran verloren gaat
  • de verzen onderbroken worden bij het opnemen van de gsm
  • de concentratie ontbreekt om de verzen te begrijpen.
Even duidelijk wezen. Olijf waagt zich vandaag niet aan sarcast- of cynische bemerkingen.
Ik vind dat de grootmoefti gelijk heeft, al was het maar omdat ik z'n titel zo sympathiek vind :)

Probeer me voor te stellen hoe het zou zijn als ik plots een "U Heer zij lof gebraaaaaacht" zou horen weerklinken als ringtone (in het onwaarschijnlijke geval dat zulks plaats zou vinden...).
Ok. Toegegeven. Wij geëmancipeerde Westerlingen zouden de grap er wel van inzien, maar nét zo goed toegegeven... Wij Westerlingen doen met moeite de moeite om de verzen tijdens de kérkdienst naar waarde te schatten, laat staan dat de ringtone ons begrip en concentratie zou terzake zou bevorderen....
Dus Grootmoefti heeft een punt, me dunkt...

Op dezelfde pagina een lijntje fait-divers.
M'n eigen "Cavaliere"- Berlusconi - trapt weer op tenen. Deze keer op Israëlische. In een toespraak in Jeruzalem brengt hij de Holocaust indirect in verband met het lot van de Palestijnen.
...
Kijk. De man heeft recht op z'n mening en ik wil zelfs aannemen dat hij daar waaaaaay meer verstand van heeft dan onnozele Olijf.
Wat me deze keer boeit, is dat de faux-pas van Berlusconi zelfs geen krantenkop meer haalt. Anderhalf lijntje in een weggestopt curiositeitenkolommetje rechtsonder op pagina 4, hoger springt de Ridder niet meer...:)

Verder lees ik dat België al verzwolgen is. Néééén, niet het land...
het EIland.
in DUbai!
U kent Dubai toch? Land van de stinkend rijken, melk en honing, onbegrensde mogelijkheden. Land waar alle speculanten - binnen- én buitenlandse - tot voor kort massaal hun geld kwamen steken in los zand. En toen kwam de crisis.
Alle opgespoten zandbanken en ingenieus daarop geconstrueerde villa's ten spijt ontsnapte ook Dubai niet aan de crisis.
De meeste speculanten hebben nu exàct wat ze destijds kochten: een héle grote zandbak.
En (kunstmatig) België, deel uitmakend van een kunstmatige eilandjesgroep in de vorm van de wereldbol, kan niet meer onderhouden worden want de centen zijn op.
Men beweert dus, met behulp van Nasa-foto's dat wij Belgen niet meer zijn. Toch niet in Dubai.
Sic.

(foto Metro)

Ook interessant om weten, is dat Luxe egoïstisch maakt.
"Wie geregeld in contact komt met luxe, gaat zijn eigen belangen boven die van anderen plaatsen. Dat blijkt uit recent Amerikaans onderzoek," aldus de Metro.
Daar is een onderzoek aan gewijd. Tja... als ík dat zonder meer had beweerd, dan had men dat waarschijnlijk als ouwewijvenpraat afgedaan. Maar nu heeft men daar dus onderzoeksgeld tegen aan gesmeten - in de naam der tewerkstelling misschien - en "dus" is dat nu bewezen.
Fijn :)

Dan krijgen we nog: "Kim Clijsters wordt Barbiepop" (haar dochtertje incluis) en "Ferrari gaat eco".

(foto Metro)

Ik vind dat geweldig nieuws... allemaal :)

Ach ja, dit vergat ik nog.
Grootmoefti is de hoogste geestelijke in Egypte.
Niet onbelangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten