vrijdag 26 februari 2010

WarmWaterMan

Verdorie verdorie verdorie.
Het leven kan toch gekke kleine dingen doen...

Het is vrijdagochtend. Warmwaterman is net opnieuw langsgeweest.
Hij was dik op tijd. Halfacht was afgesproken: om twintig over zeven gaat de deurbel.
Olijf had zich voorzien. Goed op tijd opgestaan om toch maar niet in "peignoir" de deur te moeten open doen.

Warmwaterman gaat direct aan het werk. Twintig minuutjes later is de job geklaard.
Hij moest nog een "kabelboom" vervangen. Die voeler, weet-u-nog-wel? De voeler zit vast aan een resem kabels en heel het zootje moest eruit.

Ik maakte me daar geen zorgen om, hij had maandag gezegd dat het niet zo'n duur ding was.

Vóór hij doorging zonet, zegt warmwaterman dat hij de boel gratis vervangen heeft. De kabelboom bleek uiteindelijk 70€ te kosten en hij had aan de firma gezegd dat hij die bij de vorige herstelling zelf beschadigd had...

Op zo'n moment word je even warm vanbinnen.
Diene mens kent mij niet. Hij hoeft dat niet te doen. En tóch doet ie het.
Olijf blij én meteen in twijfel.
Wat dóe je op zo'n moment? Direct beginnen zwaaien met een fooi?

Ik heb het niet gedaan... en niet omdat ik me bijzonder gierig voelde.
Eerder omdat ik nooit weet of je daar goed mee doet. Voor sommigen is dat een slag in het gezicht, heb ik al gemerkt in het verleden.
Alsof je met een aalmoes op de proppen komt.
Alsof je daarmee aangeeft: het kàn niet zijn dat jij dat doet zonder eigen winstbejag.

Op zo'n moment heb je niet veel tijd om te beslissen, enkele seconden maar.
Ik weet niet of ik juist gehandeld heb, maar ik heb de portefeuille niet bovengehaald voor de persoonlijke tip...
Twijfel twijfel twijfel....
Wat heb ik nu gedaan?
Misschien had hij wél wat verwacht.
Misschien dacht hij nu bij het buiten gaan "Da's meteen de laatste keer dat ik iets doe voor een totale vreemde".
Of misschien voelt hij zich óók gewoon een beetje warm vanbinnen omdat hij z'n goede daad voor vandaag heeft gedaan en de dag moet nog beginnen...

Je wéét dat niet eh.

Noot: toeval wou dat ik, terwijl warmwaterman boven aan het werken was, net bezig was met het betalen van m'n monsterboete die ik onlangs opliep... De helft daarvan heeft hij me nu bespaard.
Gek hoe het leven vol kleine dingetjes zit.

Olijf is dankbaar. Er zijn nog goeie mensen op de wereld, en dat heeft niets met geld te maken.
Dank u Meneer Frankie de warmwaterman :)

2 opmerkingen:

  1. Er zijn nog mensen die er ook plezier aan hebben om iemand verder te helpen zonder de kassa te zien rinkelen. Ik had iets gelijkaardigs met de verwarmingsman woensdag. Hij heeft kosteloos nazicht gedaan en geen verplaatsingskosten aangerekend. Hij was tevreden met een tas koffie en een bezoek aan mijn toilet.

    Blij dat jij weer een warme douche hebt en ik een warm huis ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neig eh :)
    Ik loop al de hele dag te lachen,
    om het warm water én om de man die ervoor zorgde :):):)

    BeantwoordenVerwijderen