zondag 21 februari 2010

Do NOT try this at home....

Het was anderen al overkomen.
De andere twee van de musketiers.

I bracht weken/maanden door zonder verwarming deze winter. Ondanks de welwillende hulp van een installateur/reparateur.
Ook N, het schaap, moest het enkele dagen zonder haar stoofke doen.

Bijna onvermijdelijk dus dat Olijf ook zou volgen.
De verwarming doet het, geen probleem.
Het warm water wil niet zo mee.

Een kleine week geleden voelde ik het al een eerste keer tijdens de douche.
Om nog duistere redenen werd het water minder warm maar godzijdank herpakte het zich. De douche kon in alle sereniteit "afgewerkt" worden.

Dag nadien: hetzelfde maar beetje erger. Het koud-lauwe water bleef hardnekkig langer uit de douchekop komen.
Olijf ging dan maar een kritische blik op het verwarmingstoestel werpen.
Display gecontroleerd op foutmeldingen, draaien aan een knop hier, ontluchten daar en een resetje voor de goede orde.
In het verleden had het toestel dat nog eens een paar keer gedaan, maar dat was dan na een zomerstop, toen de verwarming een poos had uit gestaan.
Blijkbaar moest het toestel even nadenken over CV én warm water tegelijk.
Tóen was het geen probleem. Knopje links, klopje rechts et voilà, Olijf kon weer verder.

Niet zo deze week. Het ging van kwaad naar erger.
Tot gisteren stelde ik me nog tevreden met koud-lauw. Dééd het ermee maar belde wel een onderhoudsman.
Die komt maandag, jeeeeej.

Vanmiddag beslis ik niet zonder tegenzin om dat killig gedoe nog maar eens over te doen.
Draai de lavabokraan open en holadijeeeee.... er komt heet water uit én het blijft komen.
Kan m'n geluk niet op! Dank engelen en heiligen (meteen het hele universum als u het écht wil weten) en draai vol goede moed ook de douchekraan open.
Nog steeds overtuigd dat men mij "boven" welgezind was, lanceerde ik me onder de regenkop.

....

BBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!
...

Het toestel op zolder moet met een duivelse voorbedachtheid gewacht hebben tot de shampoo goed en wel in de haren zat... want daar kwam het.
Deze keer geen lauw water maar ICE ICE COLD BABY!

Ik hoef u niet te vertellen dat shampoo in de haren gelijk staat aan moedig verder doen.
No way back...

Daar staat Olijf dan, schuimend hoofd en snel nadenken....
Dat de douche deze keer geen plaats van innerlijke bezinning was, lijkt me evident.
Omdat ook de vorige dagen het douchegebeuren tot een kattenwasje was herleid, dacht Olijf: doorbijten, nààst het water het vege lijf inzepen en dan - tanden op elkaar - afspoelen.
De peptalk ging als volgt:
"In de sauna ga ik óók met veel bravoure onder de ijsdouche staan. Het is niet omdat er deze keer geen "publiek" op staat te kijken, dat je het moet laten, eh Olijf....."

NOOIT MEER!

Het is koud, IJSkoud wanneer die shampoo slash haarbalsem eruit moet gespoeld worden. Het duurt ééuwen terwijl je je hoofdhuid voelt bevriezen en je weet/voelt dat het er nog niet allemaal uit is....

Met de moed der wanhoop heb ik volgehouden, trillend als een espeblad.
...

Ik ga niet liegen.
Ik heb het gedaan en ben daarna in tranen uitgebarsten.
Het voelde vréselijk, die koude.
Kou op m'n hoofd, kou op m'n lijf en gewoon koud in m'n hart.
Het kon er nét niet meer bij.

Olijf snikte als een klein kind.
De douche was m'n druppel.
En omdat het nooit genoeg is, deed ik er nog een schepje bovenop met een streepje "boos zijn op jezelf".

Een greep uit de stroom:
"Kleuter! Wat klaag je nu? In Afrika mogen ze van geluk spreken als ze een emmer drinkwater hebben! En jij zeurt om dagelijks stromend water dat vandaag toevallig koud is?"
"Hou op met dat zelfmedelijden! Neem je leven in handen en maak van iedere dag het beste! F*ck you als je om de haverklap terugvalt. Opstaan en verder gaan! En verder geen gezever."
"Wees dankbaar om wat je hebt. Gisteren bracht je de avond door met een boel mensen die écht reden tot klagen hebben en dat NIET doen. Je bewónderde ze nog wel voor hun moed en levenslust. En hier sta jij te grienen om wat water."

Get the picture?
Voor wie het nog niet door heeft.... een vrijgezel heeft veel tijd om na te denken en tegen zichzelf te praten.
Jaaaaaaa... er zitten vele uren zelfbeklag bij.
En om de balans erin te houden, nét zoveel uren (zoniet méér) met pogingen tot peptalk, herpak-jezelf-sermoenen en zelfkastijding.
De ene dag wint het ene stemmetje, de dag nadien het andere.

Wat zéker NIET helpt, is een koude douche. Letterlijk OF figuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten