zondag 9 augustus 2009

Walk softly but carry a big stick

... krijg ik te horen.
Ik zie daar een boeddhistisch geïnspireerde wijsheid in.

De zin wordt me aangereikt na een gesprek over meditatie, yoga en het "misbruik" ervan om te vluchten uit de werkelijkheid.
En inderdaad, ik ga akkoord met m'n gesprekspartner.
Die dingen dienen daar niet voor, niet om te vluchten. De wereld is hard, keihard soms, maar eender welke meditatietechniek is niet ontstaan om die wereld te ontvluchten. Het kan je helpen om los te komen van één en ander, enkel om daarna (hopelijk) des te vaster terug in het leven te staan, hoe het ook op je afkomt.

En dus borrelt de zin op.

Walk softly but carry a big stick.

"Mag ik 'em gebruiken in een blog?", vraag ik.
"No problem, doe maar."

Ik maak daar in m'n onschuld iets van als: sta zacht in het leven, maar vergeet niet je eigen leven te verdedigen.

Toch voor alle zekerheid de zin even googelen.
Blijkt dat het een misquote is.
Roosevelt zou gezegd hebben: "Speak softly and carry a big stick, you'll go far". Bescheiden als hij was (...) beweerde hij de zin te hebben ontleend aan een Westafrikaans gezegde, maar dat schijnt nooit te zijn bewezen.
Speak softly werd Talk softly werd Walk softly.... et voilà.

In de kantlijn: U moet het maar eens nalezen op Wikipedia, maar de hele zin heeft zoiets ontketend als de Big Stick Policy...

Wat er ook van zij, ik vond de quote van m'n gesprekspartner best wel iets hebben, méér dan zomaar iets zelfs.
Sta zacht in het leven, maar laat je niet kapotsodemieteren... nah :)

(wat denkt u? Zou ik met één van deze sticks vér komen???)

3 opmerkingen:

  1. There's nothing like a nice piece of hickory . Clint Eastwood Pale rider 1985 .

    http://www.tennesseehickoryproducts.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb even moeten googelen, maar je kent je houtsoorten.
    Hickory is blijkbaar bekend om z'n hard- en stijfheid?
    Formerly used to produce baseball bats....

    dank u voor de tip,
    jij én Clint Eastwood :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vooral om zijn veerkracht en het dempen van trillingen ..... ideaal voor hamer en bijlstelen en aanverwanten ... een noord-amerikaanse houtsoort .

    BeantwoordenVerwijderen