maandag 10 augustus 2009

Camping Try-out

Zaterdagochtend. Ik check met m'n zus of het nog kàn: kamperen met haar dochtertje voor de avond.
Het was eerdere deze zomer al eens geopperd. Het kind zou zo graag eens met een Mobilhome op vakantie gaan, maar dat zat er niet zo direct in. Even in de tent met tante zou al een fijn alternatief zijn.
Maar tante was lui en zocht niet grondig uit welke campings kindvriendelijk zijn, niet te ver van huis (mocht ze mama missen) én tegelijk niet te ver van leuke plaatsjes om een zevenjarig meisje gepast te entertainen.

Omdat de mood van een kind van die leeftijd ook niet altijd voorspelbaar is, leek het veiliger om een Try-out te doen in de grote achtertuin van "andere" zus, die momenteel op vakantie is. Er zit wat bos aan de tuin en dankzij een reservesleutel konden we het huis als sanitaire voorziening gebruiken.

Goed, zegt zus, dochter heeft er bijzonder veel zin in!
Tante Olijf begint dus met de voorbereidselen. Tent, kampeerstoeltjes, slaapzakken,(herbruikbaar!) plastic eetgerei tot en met plastic teiltje om gepast de afwas te doen in de "wilde natuur"...

Rond een uur of acht komt nichtje opgewonden aan. Zus gebaart achter haar rug dat ze "cold feet" heeft gekregen. Mama moet mee. Mama komt dus mee, hetgeen me sowieso bevalt.

Aan de koffer van m'n auto te oordelen, zou je denken dat we vertrekken voor een tweewekelijkse poolreis, maar ik wil dat het zo écht mogelijk lijkt voor nichtje, en daar dóe je dan al wat voor :)

Eens aangekomen (na een reis van wel 10 minuten!) begint het uitladen. Het is intussen al tegen negenen aan en in "het bos" wordt het donker. Nichtje wil graag meehelpen met het opzetten van de tent en omdat ik van mening ben dat je als vrouw maar beter je mannetje kan staan, laat ik haar duchtig meedoen. Ze steekt de paaltjes in de iglo-tent, en slaat de piquetten in dat het een lieve lust is. Ze doet het goed dat kleine meisje :)
Tante is stil fier.

We plannen een frietje voor (laat) avondmaal. Intussen is het alweer tien uur en nichtje dreigt in slaap te vallen. De frietjes worden dan maar ter plaatse in de frituur geconsumeerd (om te vermijden dat we met porties friet en één hongerig doch slapend meisje terugkeren aan de tent).

Bij terugkeer horen we allerlei geluidjes....
Zus, iets minder avontuurlijk aangelegd dan Olijf, houdt niet van onbekende geluidjes en dochter volgt daarin..... gelukkig wint de slaap het van haar en maakt ze zich niet lang zorgen om krakende takjes en aanverwanten.
Zus en ik nemen nog een kopje deca voor het slapengaan, lezen nog even in een boek en knippen dan de zaklamp uit. Het is halftwaalf.
"Goodnight, Johnny Boy :)"

Ochtend Zondag 9 augustus.
Fluitende vogeltjes, zonlicht dat door het tentcanvas doorschijnt, verder algemene stilte.
Olijf heeft niet echt een zachte nacht achter de rug. De comfortabele opblaasmatras stond ik af aan moeder en dochter. Én ik wou wel eens voelen hoe zo'n kampeermatrasje aanvoelt.... dat weet ik nu dus :)
Rond halfacht vind ik het tijd om uit de veren te springen.

Tentje open, ochtendlucht opsnuiven en denken aan ontbijt.
Koffietje zetten en melkje opwarmen (jaaaa, in keuken van huis.... heb nog geen kampeervuurtje), koffiekoekjes halen en tafeltje zetten in de frisse buitenlucht.
Het lijkt allemaal redelijk écht hoor.... als je het huis op de achtergrond wegdenkt.

Na de afwas, NIET in keuken maar in onze eigen meegebrachte teil, begint het opruimen.
Uren werk voor opbouw en afbreek, maar nichtje zegt blij te zijn. Ze heeft er een avontuurtje bij.
En ze weet nu hoe je een tent opzet :)

Tante is blij dat nichtje blij is.
Eenvoud, ik blijf het schoon vinden.

(kampeerplaats vrijmaken met mama)

(stokjes insteken met tante)

(piquetjes inslaan)

(eerste ingebruikname)

(Beerie, gekregen van tante bij geboorte, gaat overal mee)

(tentje open, ochtendkijken)

(first in, first out)

(Tanteeeeuuuuh, kuis mijn voeten eens af???....)

(afwassen in the wild)

(èèèèèn OPruimen.... schluss)

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk leek me dat! :-) en Schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ils: Jaaaaaaaaaaaaaaa, ik weet het...
    Schoon
    is proper
    is niet mooi.

    maar we zemme vlamingen eh.... Schooên dus, if you know what I mean :)

    BeantwoordenVerwijderen