donderdag 27 oktober 2011

Reclame: Hoogst Bizar...

enkele seconden kunnen je plots perplex doen staan.

Dat gebeurde pakweg een minuut geleden met Olijf.

Een reclameblok. Niet eens een blok. Een spot.

Marc Herremans. Verlamd atleet sinds 2002. Steeds alle respect voor gehad. En nog steeds. Nog steeds.

Wereldkampioen in 2006. Je zou voor minder respect hebben voor zo'n man.

En toch. Heel even sta ik perplex.
Hij doet een reclamespot. Kort maar krachtig.
Verbazingwekkend ook, gezien de beeldtrucage.
Ik denk nog even "hebben wij Belgen daar zoveel geld voor?". Niet voor Herremans maar voor de trucage.

Onmiddellijk denk ik terug aan The curious case of Benjamin Button.
Lang geleden heb ik er een blogje aan gewijd. Aan de film en z'n beeldenwerk. Met hoeveel detail er gewerkt werd aan de optische illusies.
Deze reclamespot is niet anders.

OF Marc heeft een miraculeuze revalidatie achter de rug, OF de makers van het spotje hebben The curious case... zeer goed bestudeerd.

Maar zelfs dàt verbaast me niet.
Het einde ............................. I have to say... I do not understand.

Een  zin om even bij stil te staan.
"Omdat je realiteit verandert, hoef je je droom nog niet te veranderen"  .... of iets van die strekking.
Deep, man.... Deep.

Waarna (en toen viel ik van m'n zitpoef)...
Johnnie Walker. Keep walking.

Wel.... ik blijf respect hebben voor de atleet.
Hoop van harte dat hij een rolmodel blijft voor alle mindervaliden van deze wereld. Mijn petekindje incluis.
Mag ik evenwel hopen dat zij de ironie van deze reclamespot béter begrijpen dan ikzelf?

De keep walking gaat er bij mij nog netjes in. Zelfs op licht zelfspottende manier voor alle mindervaliden die zichzelf niet alle dagen au sérieux willen nemen.
Het gaat om de alcohol. En de moeilijkheid die je - eens onder stevige invloed - ondervindt om te keep walking .... laat ons zeggen... op een rechte lijn.... helemààl valide zijnde.

Mja.... Perplex. Wat kan ik zeggen?

Het spotje staat op YouTube.
In 't Engels. Vermoedelijk van Amerikaanse makelij, hetgeen meteen de dure beeldbewerking verklaart.
Ik had misschien gelijk. Wij Belgen hebben daar het geld niet voor. Maar misschien wel de goeie smaak?

Hier is het.



1 opmerking:

  1. Wacht 's even. Begrijp ik goed dat dit serieuze reclame is voor drank?? Smakeloos. Maar als een biermerk zijn naam aan voetbal verbindt, moet je hier vast ook niet raar van opkijken.
    Over duur gesproken. Ik was van plan een blogje aan Bob Dylan te wijden, waarvan ik zojuist nog in de auto genoot. Maar zijn 'Don't think twice, it's allright' heeft voor mij nu een iets andere, bittere bijsmaak gekregen. Incredibile.

    BeantwoordenVerwijderen