donderdag 11 november 2010

bij wijze van nota

Ik was er bijna voor opgestaan vannacht, maar ik deed het niet.
Te lui.

Een kleine 24 uur later wil ik het desondanks even noteren.
Niet voor het nageslacht, want dat is er niet.
Voor m'n eigen memorie, vandaag nog sterk. Morgen, wie weet?

Er bestaat zoiets als dromen in geuren, kleuren en geluiden. Dat las ik althans.
Olijf is van het tiep dat zich zelden een droom herinnert, laat staan een gewaarwording heeft.
Heel lang geleden had ik m'n eerste geluidsdroom. Ik meen die toen te hebben genoteerd.
Hoorde toen zeer duidelijk een geluidsmelding op de pc.... die niet aanstond.
'k Herinner me dat het me wat perturbeerde.

Gisterennacht, net op de overgang tussen wakker zijn en slapen, deed ik het nog eens over... in het kwadraat.
"POK!" tegen m'n hoofd.
De linkerbovenkant. De kant die het kussen raakte.
Het was alsof iemand een licht steentje of een klein houten dingetje tegen m'n hoofd gooide.
Geluid én fysieke gewaarwording tegelijk. Nix pijnlijks. Wel auditief en kinetisch zoals men dat wel eens durft te noemen....

Je zou kunnen zeggen: "schat, er viel écht wat op je hoofd", maar dat was onmogelijk. De kant van m'n hoofd die geraakt werd, lag zalig verzonken in het kussen.

Nodeloos te zeggen dat ik meteen weer klaarwakker was.
"POK!"...
alsof om te zeggen "Word wakker vroemensch! Doe je ogen open en zie de dingen zoals ze zijn"
Dat schoot door m'n hoofd.

Of dàt precies de bedoeling was, weet ik niet, al sla je me dood.
Ik maakte het ervan.
Daar doe ik het mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten