zaterdag 7 augustus 2010

ik wil met je lachen

Er zijn mensen die metéén zullen weten waar ik het vandaan haal, dit onderwerp.
Minstens ten dele.
Het doet er niet toe.
Het greep me dus het gaat de blog op.

Ik wil met je lachen
en met je dansen

't komt uit een liedje dat Guus Meeuwis zingt. (Van hem of van een ander? Geen idee. Toetterooknietoe.)

Het werd gepost op FB door iemand die ik ken.
Hij vierde kort geleden blijkbaar z'n tinnen bruiloftsverjaardag.
Een mens met een bewogen verleden.... maar wie van ons heeft dat niet?
Dus lees hierin asjeblieft geen veroordeling....

Met z'n laatste partner heeft hij de tien jaren gehaald en het ziet er gelukkig naar uit dat de volgende tien jaar worden ingezet.
Ter gelegenheid daarvan postte hij het nummertje.
Lief vind ik dat.
Het zou me verbazen als dit niet het openingsnummer van het feestje was.
Het zou me sterk verbazen...

Punt van de blog?

Op de dag dat mij werd gevraagd de deur achter me te sluiten, zei m'n toen kersverse ex-vriend, op dat ogenblik zeer geëmotioneerd:
"Ik wil met je lachen en met je dansen.... misschien komt dat ooit nog terug...maar NU ben ik het kwijt"

Ik vond ze raak gevonden, die woorden.
Zocht toen door m'n wanhoop en tranen heen een sprankeltje hoop in dat zinnetje.

Twee jaar later weet ik waar het citaat vandaan komt.
Waren ze daarom minder gemeend?
Ik verkies te geloven van niet.
't Is niet omdat je iemand citeert, dat je't daarom niet meent.... geloof ik...

Maar nu weet ik het.
Ex-vriend staat beroepshalve dagelijks achter z'n discobar...rijkelijk gevuld met het Vlaamse en Nederlandse Lied.

Vanochtend schreef ik nog dat het verleden in vlagen terugkeert.
Ik zeg u ook niet welk het verband is tussen tinnen bruiloft en ex-vriend... als die er al is.
Sommigen onder u weten méér dan genoeg, maar wat telt, is dat IK het weet.

Het IS, zoals zovele nummers die me ergens raken, een melig liedje.
ERGENS raakt het omdat .... tja.... de woorden verdomde herkenbaar zijn voor wat ik hier intussen al zo lang schrijf (en wat tussen haakjes maar een zeer flauwe weerspiegeling is van wat dagelijks door m'n hoofd heen gaat).
Bon, het pakte me.
Ik hoop dat het hem ook pakte toen hij het hoorde, niet omwille van Olijf en wat tóen niet was (wie ben ik, niewaar?) maar omwille van wat hij óók zo graag zou vinden.
Het zou me verbazen, mocht hij het niet gehoord hebben.
Het zou me bijzonder hard verbazen...

Voor de volledigheid, vooral voor mezelf opdat ik het nooit zou vergeten, het hele refrein.
Lees er maar óver... u gaat braken van meligheid.

Ik wil met je lachen en met je dansen
En ik hoop heel binnenkort
Niets houdt het meer tegen dat de afstand
Tussen ons steeds kleiner wordt

Ik wil met je praten en met je vrijen
Hopen dat het ooit iets wordt
Ik wil naar je kijken en naast je liggen
Als je 's ochtends wakker wordt


Heel héél lang geleden ontving Olijf es een berichtje.
"Ik hoop dat dit het begin is van iets blijvend moois"
...
Ik hoopte dat toen ook....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten