vrijdag 1 april 2011

uniek

Maria Peeters
is de meest voorkomende naam in België.
Of is het Vlaanderen? Stom dat ik niet aandachtiger luisterde.
Maria Janssens is de tweede meest voorkomende (met één of twee essen, zeiden ze niet)
Maria Mertens de derde.
Dit zijn gegevens uit 2006. Best wel veel tijd om die gegevens te verwerken en te publiceren, maar swat.

Quite interesting.
Dus Maria is érg populair, hoewel we - als ik me niet statistisch wil verslikken - niet mogen stellen dat Maria ook meteen de vaakst voorkomende voornaam is.
Het bericht ging om de naamCOMBINATIE.
Zodra je beiden scheidt, is het best mogelijk dat Maria minder vaak de doopnaam is dan we zouden denken.
Olijf zou Olijf niet zijn als ze niet snel wat ging googlen.
Vrij snel vind ik een artikel van GVA (17/04/08):
Maria en Marc zijn momenteel de meest voorkomende voornamen in Vlaanderen. In Wallonië zijn Jean en Marie het vaakst te horen.
Ik moedig u aan om het artikel uit te lezen. Brussel levert een interessante score, zij het niet eens zo'n verwonderende :)
Maria en Marc stalen dus de show in 2008. Net iets voor Olijf om zich geassocieerd te hebben met een familie waarin beide namen voorkwamen. Verleden tijd.

Ik denk ook even aan de als paddestoelen uit de grond springende Shanya's (schrijfwijze niet gecontroleerd), Sharissa's en aanverwanten.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Pfaff-kijkers hun eerstgeborenen graag naar de jonge BV's noemen. Als ik me niet vergis, zou daar ook een Bruce tussen zitten?
Vergeef me, ik zie de Pfaff's niet zo vaak :)

Ook interessant om weten is dat ruim de helft van de Belgen zich kunnen verheugen op een unieke naamcombinatie.
IETS doet me denken dat mijn naam daar tussen zit, maar da's niet mijn verdienste. Met een emigrantennaam kan je al snel je stempel drukken op de Belgische namenpool.

Uniek is niet onfijn maar heeft ook z'n nadelen.
Het maakt je snel vindbaar met Tinternet tegenwoordig. Na een milde stalkinggebeurtenis jaren geleden heeft Olijf moeten beslissen zich op geen énkele manier openbaar te maken als ze het zelf kon verhelpen... Facebook, msn, you name it, Olijf kan niet met naam en toenaam verschijnen.
Een Maria Peeters zou daar minder moeite mee hebben, neem ik aan.

Tot er een website verschijnt met de resultaten die ik vanavond op de radio hoorde, ga ik er éventjes van uit dat ik uniek ben. Al is het maar bij name.

Vanavond ga ik geheel anoniem naar de fillem. Met een vriend. En die kent m'n naam helemààl.
Méér zelfs, die heeft er een paar extra voor mij bedacht :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten