maandag 14 september 2009

Nirvana

Ik heb wijze vrienden, ieder op hun eigen manier.
Gisteren kreeg ik weer een mooitje op m'n taloor: De edele waarheden van Boeddha.
Vriend wist wel waarom hij het me aanreikte, waarvoor alvast dank, want het bleef hangen.

Het gaat om 4 edele waarheden ("edele waarheden" het klinkt wat archaïsch, vindt u niet?).
De edele waarheid van
  1. het lijden
  2. de oorsprong van het lijden
  3. het ophouden van het lijden
  4. de weg die leidt tot het ophouden van het lijden.
Ik knip en plak even, het zijn niet mijn wijsheden. U krijgt ook niet de hele tekst mee, wegens te lang en heel duidelijk niet van mij. Het is misschien ook niet helemaal uw ding... het zij zo.
Geïnteresseerden kunnen naar volgende website surfen:
http://www.katinkahesselink.net/boeddha/waarheden.html

Knippen en plakken:

Wat is nu de edele waarheid van het lijden?
Geboorte is lijden; aftakeling is lijden; de dood is lijden; verdriet, geweeklaag, pijn, smart en wanhoop zijn lijden; niet krijgen wat je graag wilt hebben is lijden; kortom, de vijf groepen waaruit het bestaan is opgebouwd zijn lijden.

Wat is nu de edele waarheid van het ophouden van het lijden?
Het volkomen teloorgaan en uitdoven van dit verlangen, het verzaken en opgeven, je ervan bevrijden en je eraan onthechten, het uitdoven van hebzucht, haat en begoocheling. Dat heet nirvana.

Geen mens, denk ik, die daarin niet iets uit zijn/haar eigen leven herkent...

Wikipedia ook even opengeslagen:
Nirwana (Sanskriet) of Nibbana (Pali) is een belangrijk begrip in het boeddhisme en verwijst naar de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden, en waardoor heiligheid behaald wordt. Het betekent letterlijk: uitgeblust, uitgedoofd, uitgegaan, niet meer branden, ondergegaan (als de zon), gekalmeerd, ondergedompeld, onbeweeglijk... Het uitgedoofd zijn verwijst naar het einde van begeerte, aversie en verwarring, wat het hoofddoel van het boeddhisme is.

Olijf heeft nooit geweten waar Nirvana voor stond. Door "stom toeval" wordt nu een tipje van de sluier opgelicht. Wéér een woordje bijgeleerd, en niet zomaar eender welk woord.

Heiligheid, voor alle duidelijkheid, beoog ik niet. Het is me wat te hoog gegrepen.
Verlangens uitdoven anderzijds, in de puur menselijke betekenis van het woord, jaagt me wat schrik aan. Omdat ik mens ben en graag "verlang".
Maar ik begrijp wel dat het loslaten van verlangens (en de pijn die vaak gepaard gaat met onbeantwoorde verlangens) een mooi begin van innerlijke rust is.

Terug met beide voeten op deze aardkloot dwalen m'n gedachten even af naar de Amerikaanse muziekband Nirvana. Vergis ik me, of heeft Kurt Cobain er een persoonlijk eind aan gemaakt in de fleur van z'n leven? Wie koos destijds de naam en waarom... niewaar?

Allez, we kunnen weer aan de slag met waarheden van een ander.
Dat alles gezegd zijnde, wil ik graag nog wat "branden" als het effe mag :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten