zondag 7 juni 2009

Stemmen

nee, niet in m'n hoofd.... Olijf heeft ze nog allemaal op een rij.
Wél in het hokje.... gaan bepalen wie de boel deze keer gaat besturen.


Bij iedere verkiezingsslag krijgt Olijf het steeds moeilijker om een gefundeerde keuze te maken, iets verantwoordelijks te doen...

Basisreden? Ben weinig politiek-gevoelig.
Weet de helft van de tijd niet meer wie waarvoor staat en de andere helft van de tijd realiseer ik me dat de meesten niet kunnen of willen voldoen aan wat tijdens de peperdure campagnes plechtig beloofd werd...

Het irriteert me dat de partij waar ik op m'n gevoel af m'n stem aan zou willen geven, met de jaren meer en meer blijk geeft van doorgedreven wereldvreemdheid. Stellingen en partijpunten die overduidelijk bewijzen dat onze beleidsmensen écht wel in een ivoren toren zitten en van daaruit hun theorietjes spuien zonder enige voeling met de realiteit op het veld.

Degenen die dan weer wél schijnen te weten hoe jan met de pet door z'n dagelijkse leven ploetert, zijn me te extremistisch.

'k Heb best wel enkele eigen meningen, maar geen enkele partij die zelfs maar een tweederde overeenkomst met mijn overtuigingen haalt.... wat doe je dan?

'k Sluit even de ogen en doe alsof er politici zouden zijn die wél grosso modo verkondigen wat ik wil horen... en krijg meteen flash-backs van nieuwsberichten over vriendjespolitiek (nauwelijks verhuld overigens), privé-detectives, corruptieschandalen, transacties met voorkennis enz...
Het houdt niet op.

Vraag me af of er één onberispelijk individu rondloopt in onze respectievelijke regeringen.
Plaats voor idealisme is er al lang niet meer (is dat er ooit geweest?).
Stel me voor dat enkelen ooit in een vlaag van idealisme in de politiek stapten, vraag me af of ik het "beter" zou doen. Waarschijnlijk niet.
In de politiek - net zoals in het leven in het algemeen - word je vroeg of laat gekraakt, wat je overtuigingen ook zijn.
Je denkt "ik ga het eerlijk spelen"... en voor je't weet, moet je compromissen sluiten, meegaan met de stroom, kiezen voor "mee op de boot springen" of kopje onder geduwd worden. Kiezen dus voor overleven op andermans voorwaarden of roemloos verdwijnen...

Neen, Olijf zou het dus niet beter doen dan onze hoogwaardigheidsbekleders.
Maar dat neemt niet weg dat ik NIET met volle overtuiging mijn stem zal uitbrengen straks.

Op m'n uitnodiging staat: "Stem bij voorkeur tussen 13 en 14 uur".
Het is nu bijna halféén.
Ik heb me geconformeerd aan de vraag. Voor het eerst in m'n leven sta ik niet in de rij van de vroegopstaanders.
Enkel en alleen omdat ik het niet meer weet.

(ben best wel een beetje jaloers op wie het wél nog weet)

Conclusie
Eigenlijk zitten er dus wél stemmen in m'n hoofd: kiezen voor A, B, C, ......oh oh oh...
Gekte!
I'm going slightly mad (Queen, 1991)
This kettle is boiling over
I think I'm a banana tree.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten