maandag 22 juni 2009

Lying by omission

Ik kende de term. Het was een tijd geleden dat ik die gehoord had, maar vorige week kwam het ergens op tv.
Vandaag schoot de uitdrukking - wegens ogenschijnlijk toepasselijk - door m'n hoofd.

Lying by omission: liegen d.m.v. weglating.
Je vertelt geen echte leugen, je laat gewoon een deel van de werkelijkheid weg. Of je zwijgt wanneer je een directe vraag wordt gesteld.

Laat Tinternet erop los en je komt bij Wikipedia terecht.
Interessante materie. Er bestaat een hele serie leugentjes, ieder met hun eigen naampje en ieder met hun eigen definitie.
Ik overloop ze, in het Engels (polyglottisme is geen ziekte...) en hou daarbij enkele voorvalletjes in het achterhoofd.
Gek, denk ik... dit voorvalletje kan ik klasseren onder
  • Lying by omission
  • White lie
  • Noble lie
  • Fabrication
  • Exageration
  • Bold-faced lie en
  • Misleading.
Meestal, maar niet altijd, is het de bedoeling dat degene die zich van een onwaarheid bedient, er zelf beter van wordt. Van White, Noble en Emergency lies kan men gebruik maken om een tweede of derde partij niet onnodig te kwetsen, zij het lichamelijk of geestelijk.

Het rotte aan onwaarheden is, dat àls ze dan toch uitkomen, er altijd kwaad is geschied, welke ook de onderliggende reden was.

Ik citeer nog even Wikipedia.
A lie (also called prevarication - mooi woord vind ik dat... het doet het bijna minder erg klinken...), is a type of deception in the form of an untruthful statement, especially with the intention to deceive others, often with the further intention to maintain a secret or reputation, protect someone's feelings or to avoid a punishment.
A liar is a person who is lying, who has previously lied, or who tends by nature to lie repeatedly.

Boeiende materie vind ik dat.
Vooral als me gevraagd wordt om op te houden met bepaalde personen af te schilderen als leugenaars... omdat het niet wààr zou zijn.

Voor mezelf klasseer ik "lying by omission" vlak naast "foolish by repetition". Vroeg of laat en herhaaldelijk in dezelfde val trappen, zelfs al heeft de geschiedenis je geleerd hoe de vork aan de steel zit.

Olijf is de fool by repetion. Wie de liar by omission is, laat ik in het midden.
Wie het schoentje past... alstublieft.

5 opmerkingen:

  1. Héhé .... olijfje is kwaad en dan schrijft ze op haar best ... die kapper aan zee ... is dat wel een goed idee ??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tis waar eh... m'n teksten zijn beter wanneer er een haar in de boter zit. Meligheid is niet voor mij, leer ik zelf :)

    tis niet de kàpper aan de kust die me boos maakt, laat dàt genoteerd zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @LighthouseGirl:
    absoluut.
    Je hoort me niets of niemand tegenspreken :)

    BeantwoordenVerwijderen