donderdag 16 juni 2011

16 juni 2011

Metro-Nieuws: Chokotoff dreigt uit België te verdwijnen.

Bij de chocoladefabriek Kraft Foods in Halle dreigt een grote herstructurering. Daardoor zou de productie van typisch Belgische producten zoals Chokotoff, Bouchées en Mignonetten verhuizen naar Oost-Europa, aldus de vakbonden......

Om maar te zeggen: er zijn geen zekerheden meer in het leven.

Vandaag heeft Olijf ook haar laatste bijles van dit schooljaar gegeven, als alles goed gaat.
Chemie en molaire concentraties.
30 jaar geleden dat ik die dingen nog moest bekijken en in alle eerlijkheid... NU begrijp ik het beter dan toen.

Nieuwe begrippen houden voor deze oude tante dan weer geen steek.
De jeugd moet zich nu bezighouden met BC's. Beduidende getallen.
Laat me u even uitleggen wat dat zijn. En de absurditeit ervan aanklagen, terwijl ik bezig ben.

Beduidende getallen zijn een soortement eenheden voor of na de komma, die aangeven tot waar een mens moet afronden.
98 heeft twee BC's
9 heeft er één.
10,1 heeft er ... weet ik veel? Drie?
0,1 heeft er weer ééntje (de nul voor de komma tel je niet mee)
en 0,0045 heeft er vier.

bon... tot zover.
De dag van vandaag moeten de BC's in een rekensom aangeven hoeveel BC's je uitkomst moet bevatten. .... Niet méér dan het kleinste BC dat in de rekensom voorkwam.... voor wie dit begrijpt.

M'n neef maakt twee rekensommen.
Eentje waarbij de uitkomst 0,24 is en als zodanig moet worden genoteerd omdat het getal in het product met het kleinste aantal BC's er òòk twee had.
Daarna maakt hij nog een rekensommetje en de uitkomst is alwéér 0,24. Deze keer moet hij afronden naar 0,2 WANT in het product stond een getal met 1 BC.

Olijf's haren gaan al een beetje rechtop staan in de nek. Maar goed, ik hou menne bèbber.

Vervolgens (en let nu even goed op asjeblief), moet hij beide uitkomsten samentellen.
0,24 + 0,2 dus. Dat wordt 0,44 (flinke foutenmarge vind ik zelf al... en de haren op m'n rug beginnen ook omhoog te kruipen). Waarna hij moet afronden naar 0,4 ... WANT - u raadt het - er stond aanvankelijk een getal met één BC in!!!!!!

In mijn oude wereld deed je 0,24 + 0,24 = 0,48... hetgeen afgerond 0,5 gaf... mocht de leerkracht erom verzoeken.
En dat deed hij of zij dan door aan te geven: "Reken uit tot op één cijfer na de komma".

Ik zie niet in wat er mis was met die ouwerwetse vraagstelling.
Ik vraag me serieus af waaròm, met de honderden en duizenden definities, begrippen, eenheden, afgeleiden en symbolen die een jongere in z'n studiecarrière te verwerken krijgt... waaròm er in godsnaam nog een nieuwe term bij moet die niet veel meer doet dan foutenmarges creëren en ze daarna te verdoezelen.

Ik zou potverdorie niet graag de chemicus zijn die met een fout van 20% twee hoogstreactieve stoffen samen giet in z'n erlenmeyer!
"Maar er moest maar één BC in, Madame Curie!".... ik betwijfel of ze het grappig zou vinden... laat staan zou kunnen navertellen.
Allez... ik kakel maar wat.
En volgens mij doen de moderne schoolboeken en sommige leerkrachten dat ook, met permissie.

Een beetje ben ik blij dat ik lang geleden afstudeerde, toen de wereld nog relatief simpel leek.
Héél blij ben ik dat de bijlessen er weer voor een tijd op zitten. Een tweede keer vraagstukken van allerlei aard oplossen en deze keer op middelbare leeftijd, was niet meteen m'n ambitie... al was het maar omdat Olijf geen eigen kids op de wereld pleurde die zich achtereenvolgens doorheen kinderziektes, melktanden, puberteit en examens moesten worstelen.

En spijtig vind ik het dat onze toekomstige Chokotoff binnenkort  Made in Huppeldepuppistan zal zijn...

2 opmerkingen:

  1. Waaaaaaar is den tijd, madame, dat BC alleen nog maar Before Christ betekende? :-)
    zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Awel, madame, ik kreeg nèt dezelfde reactie van zus... mama van desbetreffende neef.
    Er zal dan toch iets van aan zijn eh :)

    BeantwoordenVerwijderen