maandag 5 oktober 2009

Internetgeneugten

10 jaar

10 jaar geleden is het sinds ik m'n hotmail-account aanmaakte.
Dat zag ik vandaag eerder toevallig.

Hoe lang ik een Msn-adept ben, weet ik niet meer, maar het zal niet veel minder dan 10 jaar zijn...
Sinds het gebruik van msn ging het steeds beter met de faciliteiten ervan. De msn-jongens en meisjes deden hun best om het ding gebruiksvriendelijk te maken, ook voor de computerleek.
Nieuwe snufjes werden voortdurend toegevoegd en het werd er alleen maar leuker op.

Stel je voor.... praten met mensen all over the globe, die je anders maar één of twee keer per jaar even aan de telefoon hoorde. Fantàstische uitvinding, die chat.

Maar het loopt helaas al een tijdje mis met msn.
Ergens dit voorjaar (of late zomer) installeerde ik een update. Sindsdien ging de webcamchat de mist in. Ik gebruikte het ding maar beperkt, maar het beperkte gebruik was "belangrijk" voor me.
Dat begon dus al te schorten.
Ging eens www-zoeken en merkte dat velen mét mij dezelfde zever ondervonden en daar allesbehalve blij mee waren.
Heb sindsdien spijtig genoeg geen verbetering gemerkt, hoewel m'n webcam al maanden stilligt (maar daar zijn andere redenen voor die ik hier niet aan uw neus ga hangen ;)).

Maar goed, alle webcamproblemen op een stokje... ik kon daarmee leven.

Helemààl spijtig nu vind ik dat de contactlijst ook niet meer betrouwbaar is.
Sinds een week of zo (heel toevallig sinds ik me nog eens liet verleiden tot een upgrade?) opent zich een chatvenster met één van m'n contacten, waarvan ik helemaal niet zag dat ze online waren....
Van één welbepaald persoon weet ik dat hij altijd offline staat, hij speelt graag krokodil. No problemo, ik zie wel wanneer hij praat.
Van een ander persoon weet ik dat ik met regelmaat geblokkeerd of verwijderd word. "No problemo" zou een te boude stelling zijn, maar ook dààr heb ik mee leren leven.
Van een boel anderen ben ik relatief zeker dat ze
  • me niet verwijderden/blokkeerden
  • niet de ambitie hebben in krokodilmode op msn te verschijnen
...
dus hier is iets aan de hand.
Een aantal van m'n vriendjes meldde hetzelfde probleem overigens.
Ze praten wel met me (omdat ik hen toevallig wel bleek te zien en dus een praatje initieerde), maar ze zien me niet online... waardoor ze onbegrijpelijk stil bleven

Nu...
voor een chatprogramma vind ik DAT bijzonder onhandig.
Het is, lijkt me, van essentieel belang dat je ZIET wie er online is... zoniet wordt praten bijzonder moeilijk.
Als iedereen denkt dat de andere offline staat, terwijl ze dat manifest niet zijn, dan gaat het binnen dit en enkele weken érg stil worden op msn... niet?
En dan zwijg ik nog van mogelijke misverstanden, waarbij je denkt... "waarom zegt die en die eens niet iets", terwijl de arme contactpersoon in realiteit zich van geen kwaad bewust is (wegens onwetend omtrent je werkelijke status).

Dus STIL gaat het worden
en enkele BOZE mensen gaan er ook rondlopen binnenkort...

Spijtig vind ik dat hoor....

Zo, en nu ga ik m'n armbandje om de andere hand doen, want ik heb geklaagd... :)

het ziet ernaar uit dat we binnenkort met z'n allen maar ieder heel alleen rond die verjaardagstaart gaan staan... ik zie even geen reden tot feesten...

5 opmerkingen:

  1. Beetje ongemakkelijk, ja... maar geen onoverkomelijk euvel. Ik zie bv. niet meer wie zich aanmeldt op het moment zelf dat die mensen dat doen...
    Je zou mogen verwachten dat die dingen feilloos werken, ja uiteraard. Maar ik leg me er makkelijk bij neer dat ze dat niet doen.

    kuskus, ils

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iedereen zal zich erbij moeten neerleggen als het niet meer werkt, uiteraard.
    Maar in dit specifiek geval is het contraproductief, om het maar eens eufemistisch uit te drukken.

    een beetje zoals een foon hebben die niet rinkelt wanneer mensen je proberen te bellen...

    Hoe dan ook, ik heb een truucje geprobeerd van MsnGeeks en héél misschien heb ik het euvel verholpen... maar mss ook niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie ook niemand meer aanmelden en mensen zien mij ook offline terwijl ik gewoon online sta. Ik denk dat het een algemeen msn-probleem is deze week.

    Laat dat armbandje maar zitten waar het zit...Nadia citeert het boek: "Nogmaals, het gaat hier alleen om klachten die we uitspreken. De bedoeling van het 21-dagenplan is dat we afleren hardop te klagen. In gedachten klagen staat vrij, dat telt niet. Je zult ontdekken dat hoe minder je hardop klaagt, hoe minder klaaggedachten er in je opkomen. Richt je voorlopig alleen op klaaggedachten die je hardop verwoordt."

    Er staat niet bij dat je ze niet mag in een blog schrijven. In een dagboek was geen probleem, schreef hij eerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Haveel: de pot en de ketel zeker?
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen