donderdag 30 december 2010

NatGeo: Egyptische mysteries

National Geografic is zowat standaard het kanaal dat gekozen wordt wanneer Olijf  in bed naar de TV kijkt.
Dat is... wanneer het niet gaat over vreselijke vliegtuigrampen, sukkels die zich ergens in het Amazonewoud opgesloten  wisten wegens "onwetende" drugshandel of alweer een terugblik op één van onze wereldoorlogen. Drie onderwerpen die me ab-so-luut niet kunnen boeien.

Niet noodzakelijk intelligenter onderwerpen, maar wél m'n favorietjes ingeval van lodderogen-TV zijn The dogwhisperer (bon ja, ik vind dat die kerel ogenschijnlijk schitterende resultaten behaalt met een handvol hondenprincipes) en Egyptische farao-verhalen.

't Is bij die laatste dat ik gisteren in complete verwarring verkeerde.
Die verwarring, dat gebeurt wel vaker.
Het maakt niet uit over welke farao ze het hebben, zonder fout krijg je een beeld van de piramides in Gizeh. Ik begin me dan al snel af te vragen WIE precies van al die grote heren nu de rechtmatige eigenaar is van die ietwat gigantisch uitgevallen graftombe.....

CHEOPS blijkt dan de groote man te zijn die de grootste piramide ooit liet bouwen.
Schitterend, denk ik. M'n geschiedenislessen weer opgefrist (u ziet: Olijf zal nooit moeten mee doen aan De slimste mens ter wereld)
En dan gebeurt het eh....

Zahi Hawass - stevig irritant personage zonder bijzondere tekenen van uitzonderlijke intelligentie maar door NatGeo zónder fout op de voorgrond gezet als 's werelds meest vooraanstaande (je zou soms zelfs denken: énige) Egyptoloog - brabbelt in z'n Egyptisch Engels voortdurend wat over ene Khufu.
....
vertaald door Cheops.

Net voor ik in slaap dommel, denk ik nog .... Cheops, Khufu.... hoe zit dat nu?
Make mental note: look up Khufu and write blog :)

Heb het sowieso altijd al bizar gevonden dat Cheops een Egyptisch uitspreekbare naam zou geweest zijn, maar onwetend legde ik me erbij neer.
Khufu  daarentegen, dààr kan ik inkomen. Dat pàst.

Wikipedia maakt me zomogelijk nog verwarder.
Koning Cheops (Grieks: Xεωψ) was de tweede koning (farao)van de4de Dynastie van het Oude Egypte. Hij is ook bekend als Choefoe, Khufu, Suphis en Chnoemchoefoe. Zijn naam betekent: "beschermd bij Chnoem".

Potverdorie....
Khufu, Suphis, Chnoemchoefoe, Cheops.....Wat is er gebeurd?

Ik denk nog snel even aan m'n vader's naam en wat talen ermee kunnen doen.
Giuseppe, heet hij. (Dzjoesèppè)
Jozef is dat bij ons, of Jef.
Jose bij de Spanjaarden (spreek uit Chhosè)
en nogmaals Jose bij de Portugezen (maar spreek uit Zjoesè)
(meer weet ik ook niet.... Laat een Rus me aub even helpen)

Het zal wel zoiets zijn... neem ik aan?
Het (los) verband tussen Dzjoesèppè, Zjoesè, Chhosè en zelfs Jozef zie ik nog.

Cheops en Khufu... dat verband ontgaat me....
Wie was trouwens Chnoem,  blijkbaar de beschermer van Khufu?
Help?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten