donderdag 16 december 2010

I stand corrected

De blogs van gisteravond waren nog geen uur oud.... en bleek dat Olijf haar woorden zou moeten inslikken.
Een pààr van m'n woorden, niet allemaal mind you :)

"Wij Vlamingen spellen beter" zei ik overtuigd.
En whooooosh! Wint een Nederlander het Groot Dictee der Nederlandse Taal!

Jaaaaaaaaaaaaa, Olijf... NIE goe bezig eh meid :)

Anderzijds... geef nooit te vlug op. Vooraleer m'n nederlaag helemaal ende volledig toe te geven, wend ik me nog snel tot Wikipedia.
OEF... daar staat een mooie oplijsting van alle Grote Dictees sinds 1990 met alle winnaars, gemaakte fouten, gemiddelden enzovoort.

lees even mee.
  • Van de 23 winnaars die het Groot Dictee heeft gehad, kwamen er 12 uit Vlaanderen * en 11 uit Nederland **
* In 2001 wonnen 3 deelnemers uit Vlaanderen het Groot Dictee.
** In 1990 deden enkel Nederlanders mee aan het Groot Dictee.
  • Van de 23 winnaars, waren er 17 mannen en 6 vrouwen
  • Het kleinste aantal fouten dat gemaakt werd in het Dictee: 0 (door de Vlaming Guy de Kort in 2002).
  • Het grootste aantal fouten dat gemaakt werd door een winnaar van het Dictee: 9 (door de Nederlander Pieter van Diepen in 2010).
Oef dus: 12 Vlaamse winnaars tegenover 11 Nederlandse.
MAAAARRRRRR: omdat in 2001 3 Vlamingen met een ex aequo wonnen en er geen 23 maar 21 edities waren, moeten we ridderlijk toegeven dat de stand Vlaanderen-Nederland 10-11 is.
Op dit punt wint Nederland ... dus.
Anderzijds was het een Vlaming die wist te winnen met NUL fouten.

Ik concludeer.
Olijf was voorbarig met haar oordeel.
Al bij al zijn we mekaar min of meer waard, zo blijkt.

M'n eerdere stelling neem ik dus terug.
Maar huishengst trek ik - tot nader order - niet in.... nah :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten