donderdag 9 december 2010

Koppen

Het leven van dichtbij: koppen

Vandaag sta ik stil bij 2 van de 3 reportages.
Opwarming van de aarde laat ik voor een keertje even links liggen.
Niet omdat het me niet deert, niet omdat het me nix kan schelen. Wel omdat de andere twee me méér aangrepen.

Thierry, armoezaaier

Olijf heeft dagelijks te maken met mensen die ergens in de buurt van de armoedegrens leven.
Vandaag ben ik diep beschaamd.
Om m'n afstomping.

In Koppen zie ik Thierry, voormalig succesvol en rijk man. Door omstandigheden (en ik lette even niet op, dus de precieze oorzaak ben ik kwijt) verloor hij alles: werk, relatie, geld.
Depressie leidde tot jobverlies wat op zich weer leidde tot een miljoenenschuld.
Vandaag leeft Thierry à rato van 30 euro per week.
Hij legt zichzelf op dat hij niet méér dan 1 euro per dag mag spenderen aan eten. Eén euro per dag!
Hij heeft kinderen en die wil hij niets tekort doen.
Voor kleren en speelgoed shopt hij bij de Kringwinkel.... slik.
Wat hij daar vindt, is nog te duur voor zijn budget.
De waardigheid waarmee hij z'n lot draagt, treft me diep. Ik denk na over de manier waarop ik naar sommige van m'n klanten kijk..... Hier moet wat veranderen, zeker weten.
Gelukkig heb ik de laatste weken om één of andere onverklaarbare reden sowieso al een andere houding aangenomen. Verder op dat élan, op z'n minst!......
en tóch schaam ik me....

Orgaandonatie.
Kindjes - JONGE kindjes - worden aan het woord gelaten. Allen wachten ze op een orgaan. Sommige al enkele jaren.
Olijf ként orgaandonatie. M'n zus heeft er drie en een half jaar op gewacht. Zij is geen kind maar - naar mijn mening - even goed veel te jong om het leven al te zien inkorten omwille van een slecht functionerend orgaan.
De kinderen die ik op de TV zie, zijn nóg jonger. Ze zijn zelfs niet begonnen aan hun volwassen leven.

Na de transplantatie bij m'n zus besloot ik om alvast bij de gemeente langs te gaan om m'n orgaandonatie te laten vastleggen. Intussen is een jaar gepasseerd en heb ik nog nix ondernomen.
Alweer schaam ik me diep.
Nieuw punt op de pijplijst.

Verder: geen verdere wetenswaardigheden voor deze dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten