vrijdag 24 februari 2012

Een klacht

De ironie!
Zit Olijf hier te zeuren over zeurders en laat het nu gebeuren dat de noodzaak tot vraag zich opdringt. Die flus ontaardt in een klacht.

Online-facturen. Kent u die?
E-services. Al ooit van gehoord?

Ik heb ze en ik gebruikte ze. Soms. Heel soms. Zó soms zelfs dat ik intussen m'n login en paswoord vergeten was. Wist zelfs niet meer wélk mailadres ik had gebruikt voor het gebruik van m'n E-services.

(tussen haakjes. Een modern mens heeft tegenwoordig meer dan 1 mailadres. We moeten mee met onze tijd. Zeker in tijden van Clouds, Big Brother and what have you).

Na enkele vergeefse pogingen om met de meest voor de hand liggende mailadressen door te dringen tot m'n eigen facturen, geef ik het op.
Gelukkig was ik enkele jaren geleden slim genoeg om m'n klantengegevens (inclusief activatiecode) te bewaren, waardoor ik er nog in slaag om een nieuw gebruikersprofiel aan te maken.
Alles verloopt vlot. Ik geef een mailadres in waarvan ik denk dat het erg logisch is dat ik het voor dit gebruik aanwend (en waarvan ik hoop dat ik het binnen een jaar nog weet....), stel een paswoord in, bevestig (altijd bevestigen!), verzin een veiligheidsvraag en een antwoord dat daarbij past. Enfin... het lijkt vlot te verlopen.
Binnen enkele minuten, denk ik, kan ik "binnen".

En dan verschijnt er een venster dat ik naar m'n mailbox moet om de bevestigingsmail te lezen. Alweer bevestigen. Goed. Mailbox openen en kijken.
Niets.
Enkele minuten wachten, drukken op Refreshknop. Nog steeds niets.
Olijf probeert bovenstaande zowat een uur lang en intussen is het middernacht geworden. NOPPES.

Tijd voor bed en nieuwe actie in een nieuwe dag.

Het is ruim 23 u de dag nadien (NU dus) wanneer ik me herinner dat ik m'n online facturen wou zien.
Dus begint de hele hannekesnest opnieuw.
Login mislukt. En mislukt. En mislukt.
Ik  doe wat inmiddels ieder Tinternetgebruikend mens doet: ik vraag om me m'n paswoord toe te zenden. Wie weet wat had ik gisteren rond spookuur ingevuld in een vlaag van opperste zinsverbijstering???

Login: OK, wordt goedgekeurd.
Veiligheidsvraag: is de mijne van gisteren (dus IETS hebben ze toch geregistreerd gisteren...)
M'n antwoord: OK, wordt alweer goedgekeurd.

"Schitterend" denk ik. Ik sta op het punt binnen te kunnen.
Dus gaat Olijf vol vertrouwen naar haar mailbox. Alwaar alweer voor een goed half uur niets arriveert. En ik het beu word.

Plan C. Naar de website en zoeken naar "contact".
Daar vindt de teergeliefde klant een waaier aan mogelijkheden. Bellen... maar de kantoren zijn gesloten op dit uur. Ik heb begrip.
Mailen? Opgebeld worden op een door u gekozen telefoonnummer? Post? Energielijn? Electrabel shops? In mijn buurt? (in welke buurt ànders, vraag ik me af). Zowaar ook chat!!!

Bijna verlegen om de keuzemogelijkheden, kies ik er toch de gemakkelijkste uit. Mail. Kunnen ze dat morgen op hun gemak lezen en met al even veel gemak beantwoorden.

Ik stuur een vraag. Geen klacht (want die mogelijkheid bestaat ook). Ik leg bovenstaande uit en vràààààg vriendelijk of ze dat probleem willen oplossen.
En klik op "verstuur"

....
Waarna een fout scherm verschijnt.
Geen fout scherm zoals in Foute Muziek.
Neenee....een Error-scherm. "The requested URL was rejected. Please consult with your administrator"

De vraag kan dus niet doorgestuurd worden. Ook niet wanneer je dat een keer of 10 probeert. Zelfs niet wanneer je twee verschillende Tinternetbrowsers probeert. Zelfs dàn niet.
Oòk niet wanneer je een klacht probeert te formuleren in plaats van een vraag. Nada, noppes, zilch, nulkommanul. 
E-mail lukt niet.

Wel fijn, vind ik. Het comfort van die E-services.
Zowel de "E" als de "Services"

Al 2 dagen probeer ik m'n energiefacturen te pakken te krijgen en al 2 dagen vang ik bot.
Oh ja. Bij Electrabel. Want ik wil es kijken hoe lang ik nog heb tot ik m'n opzeg kan geven.
Zou het kunnen? Dat ze het ruiken en me aldus alle toegang tot m'n eigen gegevens ontzeggen? Zodat ik tóch maar klant zou blijven?
Stel je vòòòòr..... :)

Electrabel, en u mag die naam hier gerust voluit lezen (ik hoop zelfs dat ik #1 gerankt word bij een Google-search voor Electrabel klachten), SUCKS BIG TIME.
Afrekeningsfacturen waar zelfs Einstein kop nog staart aan zou kunnen krijgen, prijzen en tarieven die nog ondoorzichtiger zijn dan een herfstochtend op de Pianura Padana en een klantenservice die - tenminste online - onbestaande is.
Het muziekje aan de telefoon herinner ik me zelfs niet meer. Het is te lang geleden dat ik nog ZIN had om hen te bellen met een vraag. Maar het zal nodig zijn, dat bellen. Mét wachtmuziek (Er zijn nog 1457 wachtenden voor u. Gelieve aan de lijn te blijven). Hopelijk niet van Limahl, want ik zou het niet overleven.

Bellen mòet want online kan je bij Electrabel ronduit NIETS bereiken.

Mocht ik nog getwijfeld hebben... nu staat m'n besluit vast. Prioriteit op Olijf's lijst is nu een nieuwe energieleverancier te zoeken.

4 opmerkingen:

  1. Maar Olijf toch, zulks moet voor u toch een feest der herkenning zijn? Wachten voor een 'bollo' voor uw werk- of verblijfs- of andersoortige vergunning, een half uur in de rij voor een 'ticket' voor een simpel consult bij een arts. Dit moet ge gewoon scharen onder het nieuwsoortige bureaucratie. Of werkverschaffing. En als u nu een linkje met enigszins hoorbare muziek had opgezet, maar nee!, Nu heb ik de ganse tijd dat muziekje van het -overigens briljante- blog van Ils moeten aanhoren! Zou u, in de strijd tegen onnodig in de wacht staan, niet eerst eens de hand in eigen boezem steken: veertien onleesbare letters dien ik in te typen alvorens hier mijn gal te kunnen spuien als niet-robot! Pardon, u zegt, dit ìs geen klachtenlijn? In dat geval, excuus. Mooi verwoord. Goede reis en verblijf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. m'n excuses voor het ontbrekend muziekje Lehti. Wat had je graag gehad? Een Lucio Dalla of een De Gregori? Of mag het dan tóch een Ramazzotti-tje zijn?
    Hoe het zit met die verificatiecode op deze blog, weet ik overigens nog stééds niet... ook daar: mijn oprechte excuses :-/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En met die tijdsnotatie zit het ook nog steeds fout. 10u41 (AM dus) is het hier. Geeft de blog doodleuk 01u35 weer....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goeie beslissing om weg te gaan bij Electrabel, om meerdere redenen. Ik ben er normaal gezien binnen een paar maanden ook vanaf :-)

    BeantwoordenVerwijderen