zondag 12 februari 2012

De andere blog - Baking with... Olivia Olivia

Of ik mee uit dansen ging, vroeg een dansmaatje.
Vanavond? Weinig zin. Drukke dag gehad en zin in lekker thuis zitten (al moet ik toegeven dat ik het thuiszitten al aardig onder de knie heb).

De tijden dat Olijf 2 keer per week naar de les trok en daarbovenop ook nog es twee tot drie keer ging dansen, liggen alweer een tijdje achter me. En dat zie je eraan.... helaas. (laat niemand u wijsmaken dat dansen geen sport is!)

Hoe dan ook. Zaterdagavond wilde ik gewoon lekker thuis zijn. Morgen misschien...
Op weg naar huis bekroop een àndere zin me weer. Eentje die niet meehelpt in de strijd tegen de kilootjes.
Olijf wilde een brood bakken. Rozijnenbrood nog wel. Voor het zondagontbijt met mamma.
Rozijnen had ik. Gist ook (onlangs gekocht). Eieren vrij zeker en bloem... ach wat, dat zou er ook wel zijn.
En bloem... had ik. Zakken en zakken vol. Volkorenbloem maar dat mag mamma niet hebben.
Farina di semola voor het meer zuiderse werk. En zelfrijzende. 3 kg zelfrijzende.
Gewone, witte bloem? .... pakweg een half zakje.
Owwwww shit.

Maar niet getreurd. In "Ons Kookboek" (het standaardwerk voor iedere zichzelf respecterende huisvrouw) halveerde ik het recept voor 1 kg bloem en ging aan de slag.
Afwegen, mengen, kneden.
Kneden, boksen, peuteren, gezichtjes maken.
Tijdens het gebruik van de vuisten (Olijf haalt heel doelbewust géén broodmachine in huis) wou ik graag wat onverwerkte woede afreageren... maar dat verschafte niet de minste voldoening. Blijkbaar was ik te kalm vanavond.
Dan maar gezichtjes maken. Ook dat wilde niet echt lukken. Omdat het deeg te veerkrachtig was. Het keerde te snel terug naar z'n oorspronkelijke vorm terug.
"Goed teken" dacht ik zelfgenoegzaam. De veerkracht zit erin!

Tot ik driekwartier na het te rijzen zetten van m'n deegbol.... geen énkel volumeverschil zag.
Tedorie tedorie. Schuld van de droge gist? Nog nooit eerder in m'n leven gebruikt, maar de verpakking (èn een speciaal broodbakboek uit m'n indrukwekkende collectie) verzèkerden me dat verse bakkersgist zonder problemen mocht vervangen worden door de droge variant.
(Terwijl ik dit schrijf, zo'n 10 minuten na m'n eerste rijs-check en na het omdraaien van de miezerige bol, merk ik dat er toch wat zwelling begint te ontstaan. Voorlopig onthou ik me van verdere commentaren).

Het dansen vanavond heb ik met deze bezigheid definitief afgelast. Als alles goed verloopt, gaat het brood omstreeks 22 u de oven in. Voor een uurtje ofzo?
Welke vrijgezellin van middelbare leeftijd begint zich nog op te tutten tussen 11 en middernacht om uit te gaan? Nou... Olijf alvast niet meer.
Morgen misschien :)

0u08. Het brood is uit de oven.
U krijgt nu de fotoreportage van mijn 4 uur durend exploot. Over naar Studio 1 :)

de vuist: weinig effect
het gezicht: miniem effect
de bol vóór rijzing
de bol na tweede rijzing (word de referentie-spatel gewaar aub :))
de bol in de warme kamer
de bol na de warme kamer. Toegegeven, de korst had iets enthousiaster mogen barsten :)

Ter afsluiting vroeg ik me voor eens en voor altijd af wat het verschil is tussen rozijnen en krenten.
Nu weet ik het.
http://www.dewijnhoek.nl/database/info60.html

Bakker Olijf voelt een onweerstaanbare drang om te gaan slapen. Hoe sneller ik slaap, hoe sneller het ochtend wordt... en hoe sneller ik de bol kan proeven :)

8 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit. Leuk dat kneden, maar als ik vlak voor het slapen gaan nog snel brood wil bakken voor de dag erna, dan vind ik mijn broodmachine toch wel heel handig. En ik vind het brood dat ik ermee bak trouwens ook lekker (anders zou ik die machine niet houden). Je kan ze ook instellen zodat je 's morgens wakker wordt met de geur van versgebakken brood. Zaaaaalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dansen, agressie, thuiszitten onder de knie. LOL. Niks mis met een beetje zelfspot. En dan: 'Refentiespatel'. Vast niet zo bedoeld, maar ik smul van je stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hè, da's ook interessant. Je hebt dit vanavond om twintig over twaalf geplaatst? Hier is het pas twintig vóór. Ik las je blog vóór plaatsing? Dat lijkt me toch al te (dol?, raar?, gek?...ehm...) zot! dat was 'mja Dat lijkt me al te zot. Da's het juiste Vlaamse woord. Maar zot, dat bèn ik, want het was natuurlijk vanmorgen. Ik geloof dat het ook voor mij bedtijd is :-\

    BeantwoordenVerwijderen
  4. tuurlijk is zo'n bakmachine handig, dat hoor je me niet zeggen, Lehti :)
    tis maar.... ik kan de machines niet tellen die ik ergens "opgeslagen" heb in een donker hoekje en nooit gebruik. Vandaar dat ik de broodmachine bewust uit m'n leven hou.

    Het brood zelf... nu ik het geproefd heb. Niet slecht maar kon beter. Voorlopig stel ik me tevreden met de gedachte dat het jààààren geleden was sinds m'n laatste bakpoging. Volgende keer beter (hopelijk :))

    en de publicatietijd? Misschien heb ik nog een schrijffoutje verbeterd en is het daardoor zogenaamd gepubliceerd NADAT jij het las? Geen idee :)

    Zotte doos :) :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 1. Ere wie ere toekomt. Ìk heb geen bakmachine, dat is Lies. Als ik weer eens naar België kom, gaan we bij haar lekker met zijn drieën zoete broodjes bakken. Deal? Ja, onzer namen overlappen voor drie letters, maar daarmee is alles gezegd, eh (da's toch Vlaams, nie: 'eh', i.p.v. 'hè' of 'hé' na een zin?)

    2. 12 februari 00.18 u. is bijna 20 uur vóór 12 februari 02.38 uur. Dus niks geen toevoegingen, het was gewoon de avond erna. Voor of ná 00.000 uur maakt het verschil. Maar snappen doe ik het nòg niet. Want ik lig om half drie in bed. Ben benieuwd wat voor tijd er bij deze post staat. Het is in Groningen nu 22.15 u.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Euh..... Er is wat aan de hand met m'n aandachtsvermogen. Juist ja, LIES heeft de machine, JIJ de rare wekker :)
    Je reactie verscheen op 13 februari om 13u18..... het spóóókt hier!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moeten wij nu ook al op de tijd gaan letten als we een reactie plaatsen? Ok, het is nu 15/02/2012, 11:56u en ik ga nu eten. (van mijn gewoon brood)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankjewel Hans. Tis nu officieel.
    OF ik heb twee lezers met een onfortuinlijke klok
    OF de klok van mijn blogspot staat fout.
    In laatste geval.... HELP! Hoe los ik dat op????

    (of ik laat het gewoon over me gaan en lach er eens mee.... jà, dat zal ik doen :))

    BeantwoordenVerwijderen