woensdag 10 maart 2010

Nog eten

om niet te vergeten: Enoki.
Ook wel gekend als Enokitake, Velvet stem, Velvet shank, Velvet foot, Snow puff mushroom, Golden mushroom, Winter mushroom... wat een mens googelend al niet kan vinden.

Eén naam is van tel, en da's de Latijnse, daar kan je nooit mee missen. Dus voor uw info: Flammulina velutipes.... waarmee meteen de vele verwijzingen naar "velvet" verklaard zijn.

Zag Enoki gisteren in de supermarkt liggen. Was in een multipele groentenbui, hetgeen al lang geleden was.
Aankopen van de dag: spruitjes (nooit Olijf's favoriet geweest, maar gisteren riepen ze me toe) en Enoki, die daar in een wit bescheiden bosje verleidelijk lagen te wezen.

Champignonnetjes hebben me nog nooit teleurgesteld en dan heb ik het geeneens over de halucinogene variant die tot op heden nog nooit m'n pad kruiste.
Olijf likes mushrooms, dus gisteren was een dag voor nieuwigheden.

Helaas geen foto-apparasie bij de hand en 's avonds te gehaast om ze klaar te maken, waardoor de visuele ondersteuning vandaag alweer een internetpluk is.

For your information: Enoki mag je rauw opeten of ten hoogste 5 minuten warm bereiden (koken, wokken, bakken). Snel klaar dus én lekker.
Ik raad ze aan.
Bij deze..... :)

2 opmerkingen:

  1. Is dat een kruising tussen soyascheuten en champignons? Ik zou begot niet weten hoe ik daaraan moet beginnen....wat heb je ermee gefabriceerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gewoon heel even gebakken in de pan en mee geserveerd als groentjes.
    Meer moest dat niet zijn.
    Maakt wel veel lawaai in de mond wanneer je kauwt :)

    BeantwoordenVerwijderen