maandag 18 februari 2013

Socrates?

Het zou een maatschappelijk geëngageerd blogje worden vandaag. Vanochtend in alle geval.
Maar toen ging de zon schijnen
en leek het erop alsof een mens daadwerkelijk wat kon doen, buiten in de tuin.
Zelfs een beetje luilekker liggen ook....

en toen werd het dat.
Buiten in en rond de tuin.
Verdween meteen ook m'n maatschappelijk engagement. Kan gebeuren.
(FYI: ging over albatrossen op een godvergeten eiland met plastic in hun magen. Erg erg allemaal (ECHT waar) maar de bedenkingen rond film, sponsoring en (wan)verhoudingen tussen persoonlijke en maatschappelijke inspanningen.... deden m'n schrijfgoesting verdwijnen)

En passant mag geweten zijn dat ik vanochtend wakker werd met een resolutie. Een belàngrijke! Althans... hier....

Olijf heeft beslist
dat vanaf heden ten dage
capitulatie aan de orde is.
Met betrekking tot
het woord
BLOG
De rest van nederlands sprekend ....blogland... zegt "het" (en Olijf tot hiertoe "de"...)

Met ingang van 18/2/13 zegt ook Olijf HET blog, DIT blog. Zeg dat u het hier gelezen hebt...
Ik voelde me al een poos eenzaam en alleen in m'n boosaardige volharding. En ik werd wakker (ik zwéér het u... ik werd wàkker!) met de gedachte dat er vanaf vandaag DIT blog zou worden geschreven.

En toen stond ik op.
En maakte een kop koffie :)

Waarna via FB-weg het filmpje van de onfortuinlijke albatri me even van m'n stuk bracht.... en ik een tweede kop koffie nam.
We houden de spanning erin.

Want wat heeft Socrates met dit alles te maken?
Niets.
Niets met bovenstaande. Tenzij via FB. Via Snoopy/Peanuts. En wel op deze manier.

ik zocht even op: Lucy & Linus Van Pelt



Eens te meer en (vaak) met stijgende frustratie
merk ik dat ik niets weet.
In dit stripje staan minstens 2 woorden die ik niet ken. Het derde kan ik uit de context begrijpen, dus ik tel het niet mee.
Maar het frustreert me. 
Dat ik half ben opgegroeid met een taal 
en dat ik halfweg m'n leven nog steeds zoveel woorden vind die ik nog nooit gehoord heb....
En als je ze nog nooit hoorde, kan je ze ook niet gebruiken ("....in een zin waardoor de betekenis van het woord duidelijk wordt".... kreeg u destijds óók dit soort van vragen in de examens Taal???)

Goed dus.
Ik moet opzoeken:
sogghignare  en cipiglio
voor de geïnteresseerden geef ik (niet fonetisch) mee hoe het hoort te klinken
soggienjàree (met de franse G uit gôut) en tsjiepieljo

Bon swat. Ik kan het ràden maar ik wil het wéten. Met bijna wetenschappelijke zekerheid.
En daarna hoop ik het te onthouden zodat ik het ten gepaste tijde kan herkennen of - wie weet? - gebruiken...
Lucy: Waarom grijs je?
Linus: Ik grijns niet. Dit is m'n ontwapenende glimlach.
Lucy: Een ontwapenende glimlach kan niet op tegen mijn oorlogszuchtig chagrijnige blik.

OK, toegegeven... erg grappig is het niet. Maar daar ging het me niet om.
Grijnzen en Fronsende uitdrukking/(volgens woxikon) chagrijnige blik waren me compleet vreemd.

En toen dacht ik:..... hoe meer ik weet... hoe minder ik weet.
En schoot de filosoof te binnen.
Die zou beweerd hebben
ἓν οἶδα ὅτι οὐδὲν οἶδα 
of
scio me nihil scire
of
Ik weet één ding. Dat ik niets weet.

Met guerrafondaio ging Olijf de dichterlijk vrije toer op. Letterlijk zou het moeten zijn "aanstoker van oorlogen"... maar oorlogszuchtig leek me dicht genoeg in de buurt te liggen.

Geen van de drie
OOIT
gehoord.

....

Van hieruit kan een mens verschillende kanten op. Een verdieping van Socrates' paradox zou mogelijk zijn maar daar heb ik geen zin in.
Een sprong maken naar een gretig gebruiker van Latijnse zinnen in politieke kringen zou ook kunnen. Maar vermits een uiting van m'n mening daarover op FB tot hiertoe heeft geleid tot neveneffecten die ik alleen maar kan betreuren (en die ik ooit misschien in een vlaag van andersoortige frustratie wel eens nader zal omschrijven), onthou ik me verder van commentaar.

Achter gordijn drie zit de mogelijkheid om er nog een paar andere quotes tegenaan te smijten. 
Zoals daar zijn:
Nog steeds toegeschreven aan Socrates...
By all means marry. If you get a good wife, you'll be happy. If you get a bad one, you'll become a philosopher... and that is a good thing for any man.
... kon m'n sarcastisch alter-ego wel smaken, geef ik toe.
De Dalai Lama: The way to change minds is with affection, not anger. 
en dan knipoogt m'n lichtjes guerrafondaio alter-ego toch even naar de latijnsgretige politicus...

Confucius: Real knowledge is to know the extent of one's ignorance.
En daarmee denk ik dat hij (°551 BC - +479 BC) en Socrates (°469 BC - +399 BC ) goeie maatjes zouden zijn geweest. Tijd en ruimte werkten hen tegen maar beiden werden - stel u voor in diè tijden (!) 71 à 72 jaar.
Hoe een Chinees overigens aan een Latijns klinkende naam komt, ontdekt u allemaal op de ouwe vertrouwde Wikipedia.
Interesting, .....quite interesting.

Net als deze, ook toegedicht aan Confucius (maar ik moet nog eens opzoeken hoe het precies zìt met de Confucius say - quotes....): 
Man who stand on hill with mouth open will wait long time for roast duck to drop in
Lachwekkend maar een waarheid als een paard :)

Herinner u tussen haakjes dat Peanuts dit alles teweeg bracht.
Om af te sluiten, in complete onsamenhang... de vorderingen van de scheuten en nog een paar mijlpalen van deze dag.
groene pijlen niet langer nodig, neem ik aan? ;-)
na pakweg 1 jaar bladgroei... plots dan toch twee bloemen? Hij is wit, de Amaryllis is wit!


Eerste keer deur open. Zeker een uur lang!

de drooglijn werkt nog niet :)
de Lente gaat komen. Dat ze komt.....
31 dagen tot het eind van de winter....:)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten