donderdag 7 oktober 2010

Loeten

Als er IETS is waar Olijf een hekel aan heeft, dan zijn het loeten.
Kuren.
Wispelturigheid.
Bommen uit het niets.

Wat loeten betreft, heb ik de laatste jaren meer dan genoeg m'n part gehad.
Eerlijk is eerlijk. Er ZIJN sommige mensen van wie ik meer slik dan van een ander.
Tel daar gerust familie en goede (soms oude) vrienden bij. Die hebben wat meer marge.
Iets dat met bloed en verbondenheid te maken heeft.

Dus nee, ik zou liegen als ik zei dat loeten consequent dezelfde reactie bij me losweken.
Sommigen mogen wat meer dan anderen.
Maar loeten van mensen die hun sporen nog niet hebben verdiend (of zelfs nagelaten); daar heb ik een heel eenvoudig systeem voor. De MUUR.

Die heb ik vandaag nog eens opgetrokken.
Onbeleefdheid, kort en bot zijn omdat iets je niet aanstaat. Kan gebeuren.
Nadien verzachtende omstandigheden aanhalen mag ook.
Edoch.
Heb te vaak verzachtende omstandigheden gehoord én ontvangen met schier eindeloos geduld.
Om kort nadien een nieuwe gril op m'n dak te krijgen. En nog eens. En nog eens.

ehm.
Neen dank u.
Been there tot en met T-shirt.
Mijn grenzen zijn bekend... voor mij dan toch. Wie die overschrijdt, kan best maar rekenen op diepe vriendschap, zoniet... de muur, de kooi... het kind heeft een naam nodig.

Ben ik goed bezig? Misschien niet. Waarschijnlijk niet.
Het is goed mogelijk dat onschuldigen boeten voor de fouten van anderen.
En tóch: ik pik het niet meer.
Ik snak naar een vorm van gelijkmoedigheid, zelfs al faal ik zélf af en toe. Voor mezelf weet ik dat ik oefen, heel hard en heel bewust oefen. Wat anderen doen, weet ik niet. Wél weet ik dat ik niet blijf toekijken hoe "men" z'n frustraties, baaldagen, rotervaringen op mij uitwerkt....

Gelijkmoedigheid...
Ik dacht dat ik dàt woord nooit zou gebruiken.
Was vroeger voorvechter voor "liever hoge pieken en diepe dalen" dan een platte lijn.
Het gebeurt steeds vaker dat gelijkmoedigheid me méér aantrekt. Zal wel iets met leeftijd enzo te maken hebben.
En wie weet? Misschien verander ik binnenkort nog eens van gedachte.
Wie weet....

4 opmerkingen:

  1. Groot gelijk; al ken ik de precieze omstandigheden niet, met de theorie zit je alvast goed :-)
    Goé bezig, zeg ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk wel ja :)
    Wij zijn wederzijdse supporters eh bieke
    x

    BeantwoordenVerwijderen