donderdag 9 september 2010

London's messages

In "mijn" sector, meer bepaald in het winkelgebeuren, wordt ons vaak op het hart gedrukt dat het zinloos is om de zaak vol te hangen met "mededelingen".
"Ze worden tóch niet gelezen" zeggen de experts terzake me.

DAT principe wordt niet onderschreven door de Londoners.
Ze hebben voor alles een mededeling en die worden lustig overal geafficheerd.
Of de Londoners zélf ze nog zien, weet ik niet. Wij zagen ze.
En Olijf vond dat goed. Je kan maar weten waar je aan toe bent, vind ik zo...

Leuke verrassing: de Metro in Londen!
Mededeling: Help yourself and please recycle your copy when you've read it.
Mooi eh, zo nadrukkelijk vragen aan de mensen om solidair te zijn.
Ze staan nogal op etiquette.

de typische Look Left, Look Right... voor een fietspad!
Wel handig voor de toeristen van "the continent"... (doet me "groot" voelen.... continent)
Gek genoeg: na 2 daagjes Londen keek ik in België al verkeerd. Echt Waar!!!

Oók het noteren waard: de duidelijke tegenstelling met de daadwerkelijke gedragscode op de weg (oversteekplaatsen). Rood mannetje? Niet oversteken... tenzij er geen auto's in aantocht zijn.
We deden er een halve dag over om ons te schikken naar dat gebruik...

The Gap is tegenwoordig niet écht meer zo'n gap. Dateert nog van de tijden dat de metrostellen smaller waren? Evengoed, ook IN de metro weerklinkt nog steeds de zoetgevooisde stem "Maaaaajnd the Gap".
:)


in The Porcupine. Bord mét website om de mening van de klanten te vernemen.
Neem het van me aan: ze hebben niets te vrezen mbt negatieve commentaren.
De VRIEN-DE-LIJK-HEID zelve, waarempel en waarachtig.
De pubmadam zag Olijf en N besluiteloos staan draaien aan de ingang en kwam ons begroeten. Wij wilden graag een plaatselijk biertje proeven "but I'm afraid I have to warn you: we ARE from Belgium" antwoordde ik haar grappend. Wist ze meteen welk vlees ze in de kuip had.
Kregen meteen een uitgebreide uitleg over het verschil tussen een Ale en een Lager. Of we wat wilden degusteren? "We'd like that very much" :)
Enkele Ales en Lagers later (proevertjes, geserveerd door alweer een  vriendelijke en geduldige barman) kozen we beiden onze drank. Een Ale voor Olijf: plat, bitter en warm (zoals dat hoort te zijn) en een Lager voor N: minder plat, minder bitter en fris.
Beide biertjes zonder kraag (zoals dat hoort, nogmaals :))

Ziehier het bewijs dat een schuimend kraagje niet gewenst is...
Half uurtje later kwam pubmadam nog even checken hoe de drankjes ons bevallen waren.
Maak je niet alle dagen mee.

Pubgenoot had niet zo'n vaste hand.
De drank of gemis aan flash?

zomaar.... algemene indruk.

Covent Garden winkelcentrum. Een klein werkje aan de gang.
Excuses voor hun "voorkomen" :)

Op de metro. Stof voor gesprek.
Zwangere vrouwen, mindervaliden en ouderen, dat zie ik.
Maar ze schrijven "people less able to stand".
Begin te denken aan één van m'n medewerkers, zwaar obees. Lang staan is er niet meteen bij.
Hoor je ook op te staan voor "the morbidly obese"?
Asjeblief, lees hierin geen veroordeling. Het is maar een vraag.
Hoor ik op te staan, mocht het al gebeuren, voor een zeer zwaarlijvig iemand omdat die zich te zwaar heeft gegeten? Ik zou het waarschijnlijk dóen, daar niet van. Maar of de geste geapprecieerd wordt, is een andere vraag. Zowel door sujet zelf als door eventueel kritische omstaanders...
Nota: zag geen extreem zware mensen op de metro. Probleem opgelost :)

N had nog opgemerkt dat Londen er opmerkelijk schoon bij lag, gezien de omvang van de stad.
Kort nadien wisten we waarom :)

Kortom: in Londen weet je min of meer waar je aan toe bent. Not much room for error.
En tóch: opvallend ontspannen volkje!

1 opmerking:

  1. Bij het uitstappen bij één van onze metroritten zag ik ergens een grote "gap". Een man was erin vastgereden met de voorste buggy-wielen. Buggy kantelde naar voor, gelukkig zat het kind goed vast. Geen idee of jij het ook gezien hebt. Ik zag al zo een rampscenario voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen