zaterdag 11 september 2010

Gezegde geparafraseerd.

't Is laat (of vroeg) maar hier wil ik even iets kwijt dat door m'n hoofd schoot op weg naar bed.

Er is een gezegde dat gaat als volgt:

"Hope for the best and expect the worst"

 De bedoeling, als ik het goed begrijp, is om de mensheid iets bij te brengen wat ik realistisch positivisme noem.

Hoop op het beste, ergo, wees positief.
Expect the worst: wees niet teleurgesteld als je niet krijgt waar je op hoopt.

Ik neem de vrijheid om het te parafraseren, een beetje in de lijn van gedachtengangen waar ik me nu al een poos mee bezig houd, mensen meelijwekkend mee doe lachen... of waarmee ik soms op onverbloemde kritiek stuit (en waarom niet? iedereen zijn overtuigingen): de wet van de aantrekking.

Met "Hope for the best"  zit je nog redelijk goed, voor zover hopen niet duidt op een "nood aan, iets waar ik niet zonder kan" want dan zit je op een zijspoor.
Gewoon hopen. Komt het, dan is dat fijn. Komt het niet, dan is dat ook OK.

Olijf heeft problemen met "expect the worst".  Hiermee (en lacht u gerust nog maar eens vol liefdevol medelijden) maakt u deel één van de stelling finaal kapot.
In de lijn van aantrekking "waar je het meest aan denkt, dat krijg je" (as a man thinketh, weet u nog wel?)..... verwacht je het ergste en KRIJG je dat ook.

Dus, ziehier mijn versie van het gezegde.... het lijkt me foolproof...

"Hope for the best and expect..... the unexpected"

Ik kàn het mis hebben, maar hierin zit hoegenaamd geen kans tot teleurstelling.
Hoop op het beste en verwacht het onverwachte.
Daarmee - DUS - verwacht je eigenlijk PRECIES niets!
En wat onverwacht is, kan alle kanten uit. Goed of slecht. Leuk of niet leuk.
Het mooie eraan is dat het ongekend is.
Ongekend is niet langer gebonden aan "verwachting".
En als er geen verwachting is, is er ook geen teleurstelling.

Ik weet niet of ik me duidelijk maak....
Het is verder ook van weinig tel.
Wat telt, is dat Olijf het voor zichzelf begrijpt.

... en méér zelfs...

het nog verdomde goed gevonden vindt :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten