dinsdag 10 januari 2012

"Recht"-vaardig

Vandaag hou ik me even ongenuanceerd bezig met het onderwerp "begrijpe wie begrijpen kan".
Verwacht u niet aan diepgravende journalistiek, beschouwingen van de kanten van alle partijen of zelfs aan persoonlijke meningen. Olijf zit weer met vragen.

Rijm dit even, als u kan.

1.
Brusselse Procureur des Konings (yep, des Konings) Bulthé verspreidt een rondzendbrief in het gerechtelijk arrondissement BHV naar de politiekorpsen  waarin hij 51 misdrijven opsomt die niet meteen hoeven vervolgd te worden.
Heroïne dealen en auto's stelen blijkt allemaal zo erg nog niet. "Geen advocaat bij, meneer/mevrouw? Niet erg, komt u morgen (ofzo) nog maar eens terug wanneer u de rechtsbijstand van uw keuze hebt gevonden. Wij zullen u dan verhoren omtrent het misdrijf waarvoor u op heterdaad werd betrapt."
Allemaal een storm in een glas water, vindt meneer Bulthé. "We" hebben dat allemaal foutief begrepen. Een vollediger artikel leest u hier.
Nou ja... ik prijs me gelukkig dat ik me niet snel onveilig voel...

2.
Een man die (nog niet vervallen) voedsel uit een afvalcontainer van een winkel haalde, riskeert gevangenisstraf. Het voedsel was naar zijn zeggen bedoeld voor minder bedeelden.
Tegenstanders vinden dat we hem niet als een moderne Robin Hood moeten zien. Bekijk "liever" de keerzijde van de medaille: als je dit "soort praktijken" door de vingers ziet, zet dat meteen de deur open naar afvalcontainervandalisme. En een gevaar voor de volksgezondheid.
Ik weet het allemaal niet. Vraag me wèl af of man in kwestie eerst naar huis mocht om een geschikte advocaat te zoeken alvorens nadien geheel uit eigen initiatief terug te keren naar het politiebureau voor verder verhoor....

3.
Ontsnappen uit de gevangenis is in ons land niet strafbaar. Zoiets had ik enkele jaren geleden nòg gehoord. Toen de ene na de andere notoire crimineel tot grote scha en schande van ons nationaal politiekorps uit onze gevangenissen ontsnapte (al dan niet met hulp van buitenaf).
Wèl strafbaar (en dus vatbaar voor vervolging) is het beschadigen van tralies in de nor om die ontsnapping te bewerkstelligen.
Even samenvatten hier.... je kan "zitten" voor moord, verkrachting en geweldpleging (niet noodzakelijk in die volgorde), straffeloos ontsnappen ......maar wél extra 2 maanden (+5x5€ boete) krijgen voor het vernietigen van gevangeniseigendom? Wetende dat die 2 maanden niet hoeven uitgezeten te worden (waarom dacht u dat rechters tegenwoordig straffen uitspreken van 3 maanden en 1 dag?) en bovendien peanuts  zijn, vergeleken bij het levenslang dat je al kreeg voor eerder gepleegde feiten.

4.
Een verkeersboete voor 76km/uur (gecorrigeerd naar 72 km/u) rijden in een 70km-zone blijft nooit ongestraft. Brieven volgen elkaar onverbiddelijk op.
Vraag het aan Olijf... die kan het weten :)

nja... ik stèl me vragen.
Vindt u dat raar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten