dinsdag 3 november 2009

Nieuwe gevaren

Moderne tijden, daar leven we in.
Wij, mensen van deze moderne tijden, proberen daar wat in "mee" te zijn.
Zo ook Olijf.

Sinds de opkomst van e-mail is alles met rasse schreden vooruit gegaan.
Mail
Chat
Online shoppen
Facebook
..
en ja...
dating-sites. Eén om precies te zijn, maar desalniettemin een dating-site.

't Heeft geen zin om daar hypocriet of onnodig geheimzinnig over te doen: Olijf heeft daar gebruik van gemaakt, nah.
En foei aan de mensen die het gebruik(t)en maar het in alle toonaarden ontkennen.

Nòg om mee te zijn, schreef ik me in op Twitter en Netlog. Sites waar ik amper gebruik van maakte. Eén bezoek om de 3 à 4 maanden (omdat ik me plots herinnerde dat ik dat nog had), noem ik geen gebruik maken.

Je kan dus zeggen dat ik zowat overal zat, hoewel ik vermoed dat er nog vele sites zijn waar ik geen weet van heb.

Nu, die nieuwe gevaren...

Ergens eerder in deze blog zette ik al een paar boompjes op over E-tiquette.
Mensen die msn op de meest boertige manieren aanwenden om zich al dan niet beschikbaar te stellen. Godzijdank zijn er ook nog anderen die wél beseffen dat msn geen face-to-face gebeuren is en dat daar rekening mee moet gehouden worden.

Een ander gevaar waar ik me reeds lange tijd bewust van was, is het delen van persoonlijke info.
Ik noem mezelf niet voor niets Olijf.
Het pseudoniem dat u op deze blog ziet, is niet meer en niet minder dan een overerving uit vroeger tijden, toen ik door scha en schande ondervond dat je echte naam vrijgeven je vaak geen dienst bewijst.
En dat lukte me tot op heden redelijk goed.

Wat me mateloos stoort, is dat mensen die je zoeken (en door wie je liever niet meer gevonden wordt of waarvan je denkt/hoopt... laat me nu in godsnaam toch met rust), nieuwe profielen gaan aanmaken om je toch nog "ongemerkt" te bespioneren.
Een soort modern day stalking zeg maar...

Dan moet je ondervinden dat je nergens meer veilig bent. Ze gaan kijken wie je vriendjes zijn, wat je uitspookt op het internet, wat je interesses zijn en wat ze met die info zoal kunnen aanvangen.
Het liefst, tussen haakjes, vangen ze daar niets goeds mee aan...

Ik mag mezelf gelukkig prijzen, dat spionage-gedoe is in mijn geval zeer beperkt gebleven.
Er is één persoon (en diens entourage) waarvan ik bij-zón-der graag zou hebben dat (ik hou me aan de oppervlakte en schrijf....) hij/zij me met rust zou laten.
Hij/zij is van het minder stabiele soort, hanteert normen en waarden waar ik voor terugdeins en heeft geen idee wat eerlijke openheid betekent.
Aan hem/haar zou ik willen vragen: blijf weg. Moei je met je eigen zaken. Schakel je entourage niet in om uit te vissen wat je zelf niet kan vinden. Ga verder met je eigen leven en hou ermee op anderen het leven zuur te maken. Vooràl als die anderen met jou geen uitstaans (willen) hebben.

Ik voel me bijna gedreven tot het verspreiden van valse info om hem/haar gek te maken... maar ik verlaag me niet tot hun niveau. NOG niet.
Wel speel ik verstoppertje, zo veel en zo vaak ik het nodig acht. Voor die ene persoon, welteverstaan.

En aldus bedacht ik vandaag: daar staat nog een ongebruikt rdv-profiel van me.
Daar kan hij/zij ook weer eens op gaan geilen.
Weg met die boel.
Ik heb het ding gewist. Deed er toch niets meer mee.
En wat er niet is, kan je niet lezen.

Mijn fortune cookie op FB van vandaag luidde:
"Many a false step was made by standing still"

Vandaag ondernam ik een stapje, zij het een kleintje
Ik verwijderde een deel van mijn geschiedenis van het internet.

IK zal het niet missen
...En ik hoop dat hij/zij daar onnozel van wordt :):):)

2 opmerkingen:

  1. Verlangen brengt soms vreemde trekjes met zich mee.. Als het escaleert, laat dan iets weten. Ik ken daar de juiste personen voor om het te laten stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha, you know people who know people?
    Waar had je aan gedacht, gezien je bouw-connecties? Betonnen laarsjes en ergens in de Gentse vaart laten verdwijnen?

    I'll call you when I need you ;)

    BeantwoordenVerwijderen