zondag 30 december 2012

Onderscheid moet er zijn

Overal.
Ook in iets onnozels als het jaarkalendertje dat hiernaast staat. Ooit haal ik het misschien wel weg, wie weet? Ik durf wispelturig te zijn. Of ooit haalt de maker het weg, van zijn/haar site. Of moet je voor het gebruik ervan gaan betalen en Olijf is een gierige pin, dus dan zal dat speledingetje snel verdwijnen.

Maar vandaag staat hij er nog. De kalender met de mensjes en hun respectievelijke bordjes.
En dan valt mijne frank. Dat niet iedereen even veel "zendtijd" heeft gehad. Zelfs niet op iets onnozels als een jaarkalender.


Het manneke met het jaartal heeft zomaar eventjes 366 dagen zichtbaarheid gehad.
In een poging om van hieruit hiërarchisch te werk te gaan en - niet onbelangrijk - ervan uitgaande dat alle vaste gegevens telkens opnieuw door dezelfde mannetje/vrouwtjes worden vastgehouden, lijkt het me dat de volgende in rij de Weekdag-houdertjes zijn.

Neem nu het Zondag-dametje. ALS zij iedere zondag opnieuw tevoorschijn kwam .... en dat deed ze niet, voor zover ik weet, maar stèl.... dan kwam zij 53 keren in beeld dit jaar.
Hetzelfde geldt voor de Maandag-figurant.
Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Zaterdag kwamen 52 maal voor en Vrijdag - arme sukkel - slechts 51 keer.
(jàààààà ik heb de hele kalender geteld, 7 keer voor iedere dag van de week..... NOT :))

Voorlaatste in rij zijn de Maand-mensjes. Al naargelang de maand mochten ze tussen de 29 en 31 dagen hun bordje vasthouden.

Lantaarndragers: de Dagjes-mensen. Iedereen van 1 tot en met 29 (afgelopen jaar althans) kwam 12 keer aan de beurt. 30 (mevrouw hierboven dus) mocht maar 11 keer en 31 had 7 gastoptredens.

That's it.  Onderscheid bestaat ook hier. Niemand gelijk voor de wet. Maar u hoort me niet zeggen dat niet iedereen even belangrijk was. Dat waren ze wel.
Want zeg nu zelf... een kalender met een ontbrekend gegeven is toch geen zicht?

En om m'n stelling kracht bij te zetten...


Voilà. Punt gemaakt, denk ik.

Ik ben er zeker van dat u deze post met de gepaste interesse hebt gelezen.
Of u vroeg zich af waar ik heen wilde.
IK? Nergens.
Ik zocht even afleiding van een zwaarder onderwerp dat ik nu ga aanpakken. Of tenminste ga probéren, en hopelijk naar ieders genoegdoening.

U wens ik een fijne rest van de dag en een leuke laatste van het jaar morgen.



7 opmerkingen:

  1. Waar een mens zich niet allemaal mee bezig houdt hé ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwijgt erover.
      Ik meen het.
      Zwijgt erover!

      ;-)

      Verwijderen
    2. Ik zeg al niks meer... maar ik ben wel benieuwd naar dat "zwaarder" onderwerp ;-)

      Verwijderen
    3. Ach, beste Nachtbraker..... dat was iets dat ik het allerbest niet op deze blog gooide. Heel persoonlijk voor iemand en daarom minder geschikt voor Tinternet.
      Maarrrrr... niets wat Olijf schade toebracht dus dat is ook al lekker meegenomen :)

      Verwijderen
  2. De zware dingen in het leven meteen kwinkslag nemen, de lichte dingen juist onnodig uitmelken, eindeloos bediscussiëren, van alle kanten bekijken. Ik mag dat wel. :-) Een Italiaanse vriendin, waar we samen nog langs zouden, zei me deze wijsheid eens. Om er nog een schepje bovenop te doen; het is het enige dat er toe doet. De zon komt op en gaat onder, we worden geboren en gaan dood, maar ja, wat er in die ene toevallige milliseconde daartussen in onze hersenpan gebeurt maakt het leven interessant, en literatuur lezenswaardig en kunst de moeite van het bekijken waard.
    Genoeg gezever. En nu het rare: ik dacht een uitermate goed geheugen voor gezichten te hebben. Maar het is me in het hele voorbijgaande jaar (maar hàd je het hele jaar al de mensjeskalender?) nog niet opgevallen dat één van die mensen steeds dezelfde is (jij zegt het, dus het zal wel zo zijn). Een verklaring zou kunnen zijn, dat de jaarman in kwestie zijn gezicht niet geheel blootgeeft, maar waarschijnlijker is het aan te nemen dat ik maar met een half oog kijk. (en toch wel steeds weer denk: "ha leuk dat (gratis) gadget". ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het gadget heb ik pas sinds een paar maand. Gezien en gepikt - pardon geléénd - via een andere blogger.
      En ik weet ook niet alles, maar dat baardmans van 2012 er de hele tijd stond, weet ik wel zeker. Ook de Kerstman hield heel de maand braaf z'n decemberkaartje vast.
      't is over de dagjes- en datummensen dat ik m'n twijfels heb. Volgens mij wisselden die af en toe. Maar zeker weet ik dat niet :)

      Hoe dan ook, ik meen es gelezen te hebben dat iedereen (jij en ik óók dus) eigen foto's mag insturen om deel te nemen aan de kalender. Na XXX combinaties van dag/maand/jaar ben je dus wel snel uitgepraat als je steeds nieuwe combinaties wil toestaan....

      Dat we nog heel hard zullen moeten gaan opletten, me dunkt :)

      Verwijderen
  3. Overigens, de (maan-, dins- enz.) dagfigurant kan best gemist worden. Alleen niet in deze vorm.

    BeantwoordenVerwijderen