maandag 24 december 2012

Feest...?

Kerst is geen feest. Niet hier. Al jaren niet meer.
Maar ik ga
nog steeds
ieder jaar
kerst eten
... "thuis".

om vrijwel onmiddellijk na het tafelen weer naar m'n eigen huis te rijden
en onder de dekens te glippen
met een slecht gevoel.

Omdat het niet gezellig was
(er zelfs niet van ver op leek)
Omdat een deel van die gemankeerde gezelligheid aan mij ligt
(want ik verwàcht het niet, dus het IS er ook niet)
en Omdat dit jaar afgesloten werd met onfijn nieuws
dat ook had kunnen wachten
maar Olijf is iemand die het onderwerp behandelt wanneer het zich voordoet.

Zo moet er eens gepraat worden over vakantie met de ouders. Strikt genomen "met de mamma".  Dat ieder jaar grote vakantie met de mamma geen evidentie is, zelfs al begrijp ik haar vakantiewens volkomen. Zelfs het hoe en waarom ervan. En de onmogelijkheid om die vakantie zelfstandig te ondernemen. Waardoor het redelijk begrijpelijk wordt dat de mamma rekent op haar dochters om er tussen uit te kunnen knijpen.
Waarna.... we het eens moeten hebben over begrip naar de dochters toe...?

Ik voel me heen en weer geslingerd tussen begrip en bereidheid om m'n zomervakanties tot het eind mijner moeder's dagen met haar door te brengen ... en egoïsme en schuldgevoel omdat een deel van mij dat helemaal niet wil.
Op kerstavond nog wel.

Dus neen. Het is geen feest. M'n hele volwassen leven is het dat niet meer geweest. En dit jaar - gezien het gesprek - was het dat zo mogelijk nog minder.

Morgen KerstDAG. Alweer aan tafel. Een dure. Op de middag. Mamma wou graag eens onder de mensen zijn. Dus doen we dat. Zij en ik. Lekker gezellig.....
Woensdag Tweede Kerstdag. Ook huwelijksdag van mamma en papà. Waarvan de laatste niet meer is. Dus ook dàt wordt een echte UP-day... Holadijeeeeeeeee

Donderdag mag ik weer aan het werk.
Bring it on!

7 opmerkingen:

  1. Als ik jou zo lees, heb ik het zo slecht nog niet. In mijn eentje. Ik ga gewoon op eerste kerstdag werken. Lekkage verhelpen. Fijn.

    Je bent trouwens van harte welkom als je wilt, kanaliseer je frustratie via het gaspedaal (je mag hier op veel snelwegen nu 130 rijden) en schuif hier aan een tafel vol eh...ja bij eh...wat er zoal in de koelkast ligt :-\
    Je bent hier trouwens onmisbaar....perchè ho cominciato di nuovo a fumare.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. DAT is nog eens service! Werken op Kerstdag. Kan je hier (in België dus) mooi op je buik schrijven, een loodgieter op een hoogdag. Respect, mate :)

      Intussen ligt ook de dure Kerstlunch achter me. Viel beter mee dan gisteren in m'n donkere bui voorzien.

      Maar wat m'n "taak" betreft.... Santo Cielo, Lehtuccia.... perché???? Smettila immediatamente... per favore :)

      Verwijderen
  2. Voor mij het 2de jaar op rij dat het hele Kerst gebeuren wrang aanvoelt. Meer dan 20 jaar was het een gezellig iets en nu bestaat dat niet meer. Toch wens ik je fijne eindejaarsfeesten toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, je familie kies je helaas niet. Dan heb ik met de mijne nog redelijk wat geluk als ik het zo lees... Dat het maar vlug donderdag is dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Your wish is our command...
    we serve you thursday on a silver plate. To be opened within a few (4) hours.
    Have lots of working fun !
    En swing gelijk met meer plezier dan op kerstavond het nieuwe jaar in !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach heren...
    het is Olijf die af en toe eens een woordje gezeur moet neerpoten. Bij gebrek aan plaatsen waar dat kan gebeuren, vindt dat hier plaats.
    Maar nee hoor, ik mag niet klagen met m'n familie. Verre van. Er zijn véééééél erger dingen in het leven.

    Schrijf het toe aan zwaarmoedige Kerstbuien en een tijdelijk gebrek aan relativeringsvermogen. Ingegeven door - oké ja dus - geforceerde feestdagen.
    Maar
    ze liggen alweer achter ons en het duurt nog 364 dagen voor ze wère kééren.

    Voor oudejaarswing is allang gezorgd. Als Bobbette nog wel.... stel je voor :)

    BeantwoordenVerwijderen