woensdag 26 december 2012

Dingen die blijven.

Tweede Kerst. Zo'n dag waarmee ik niet goed weet wat ik ermee aan moet.

De zon scheen... ik hàd een wandeling kunnen maken.
Ik hàd me zelfs voorgenomen om de kleerkast eens een goede onderhoudsbeurt te geven (lees: spullen weg te doen)
Maar ik was lui en had zin in film. Snuisterde door de stapels onbekeken dvd's en stootte op een mini-serie die ik voor onbepaalde tijd van Ils te leen had gekregen.
Die onbepaalde tijd was intussen gemakkelijk een jaar geworden en ik had nog stééds geen bééld bekeken...
"Le cose che restano" werd het.
In de voormiddag begon ik met aflevering 1. En ik ging het daarbij laten. In theorie.
At 's middags een bord verse soep en kort gestoofde groentjes (boetedoening voor de voorbije feestdagen)....
en zette me aan aflevering 2.
en zo voort
en zo verder.
Tot ik ze alle 4 gezien had. De volle 6 uren lang.

Vele traantjes later. Van ontroering, van verdriet en van pure appreciatie voor de acteurs.
Deze keer, EIN-DE-LIJK ,  kan en wil ik eens toegeven goeie acteerprestaties te hebben gezien van de cast. De héle cast, wat mij betreft.
Maar ik zal wel bevooroordeeld zijn, gezien de taal :)

Ik vond het mooi . Van begin tot eind. En zou het nog eens een keer bekijken... ware het niet dat het waarschijnlijk opnieuw een jaar duurt vooraleer ik nog eens een dvd in de speler steek.
En dat kan ik Ils niet aandoen.



Olijf bracht een hele dag door gekluisterd aan een TV-scherm.
Schande.
Maar ook blij.

Meer dan dit pers ik er vandaag niet uit.
De film haalde één en ander boven vandaag. Maar dat hou ik lekker voor mezelf.
Is het noteren niet waard.

Morgen weer aan het werk! Olé.

3 opmerkingen:

  1. Goh... 1 post-post-post gedachte wil ik even kwijt. Pas tot mij gekomen na het schrijven van deze post. Dus als tijdens-de-film-zelfreflectie telt deze niet mee.

    Het schoot even door me dat ik deze films graag - ahum - "in gezelschap" had gezien. Zoals een - ahum - Ils wel eens pleegt te doen met haar Tovenaar.
    Maar toen bedacht ik....
    in gezelschap voor de TV voel ik me dérmate op m'n gemak dat ik steevast in slaap val.... romantischerwijs een zeer ònromantische handeling en kijktechnisch ook onhandig omdat ik het eind van de film maar niet te zien krijg.

    Dus neen... het was maar goed dat ik de serie alleen bekeek... of ik had nu niet geweten waarover het ging

    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We kijken nog wel eens samen een film, he? Binnenkort? :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. La prossima volta. Salta in macchina, fai trè ore di strada. Schiaffa dentro stò dvd, guardalo assieme a mè (a fai badare a mè a'l pranzo o la cena) en poi, dopo, rifilati in macchina en vedrai che arrivando a casa avrai un mondo di voglia a fare tutte quelle cose che volevi.

    O ja, en die wandeling...dat was ook mijn plan dat er niet van kwam. ;-)
    En die film,...die wil ik graag nog zien.

    Wat me verder bijbleef: (3:50) "cercare disperatamente quella serenità che c'era una volta" en (2:30) "scoprono qualcosa di loro che non conoscevano che comunque avevano abandonato"

    BeantwoordenVerwijderen