donderdag 13 januari 2011

het kan verkeren

Vorige blogpost net afgesloten. Daarna stofzuiger ter hand genomen voor een lastminute opkuis.
Een meditatief moment volgt onvermijdelijk.

Na jaaaah.... "meditatief"... m'n hoofd hermaalt en breit verder op laatste post.
Olijf is een oude zeur aan't worden. Of denkt te veel na en voelt achtereenvolgens ook nog eens de drang om dat neer te schrijven. Niet eens in een echt privé dagboek maar publiek. Of semi-publiek.
De meesten belanden hier per ongeluk, zoals ik van m'n onlangs ontdekte statistieken leer.
Ik neem aan dat "men" hier niet eens lang blijft hangen. Wie is Olijf per slot van rekening? Een oude zeur, juist :)

"Relatie" blijft hangen in m'n hoofd en dat mag u niet verwonderen. Het is een onderwerp dat me na aan het hart ligt. Eentje dat me dikwijls met verbazing en ongeloof vervulde.

Ik herinner me uit m'n jeugd een vriendin. Ze was 5 jaar ouder dan Olijf en bijgevolg vroeger rijp, hoe kon het ook anders?
Er kwàm een moment in haar tienerleven waarop zij begon te vertellen over vriendjes. Man-vriendjes dan.
Olijf moest snel bijbenen om te begrijpen wat er gaande was. Maar een kind leert snel :)
"Ik heb verkering" placht zij te zeggen.
Van "lief" was toen nog geen sprake. Lief heeft Olijf zelfs pas laat in haar humaniora leren gebruiken... taalgewijs dan.
Ik vond lief een raar woord, zéker wanneer het om een jongen ging. Lief vond ik vrouwelijk klinken en kon het dus moeilijk rijmen met jongen.

Maar goed, vriendin had dus verkering.

De laatste jaren heb ik het woord relatie vaker horen vallen dan me lief was.
Alwéér omdat ik het niet kon rijmen met mijn opvatting over relaties.
Relatie heeft voor Olijf een kwasi heilige bijklank. Iets wat houden van veronderstelt. Écht houden van, niet zomaar snel snel verliefd zijn (en even later weer niet meer). Niet snakken naar snelle invulling van acute aanvallen van eenzaamheid of jagen achter een gemakkelijke wip.
Vermoedelijk, of wellicht méér dan zomaar vermoedelijk, is Olijf hierin hopeloos ouderwets. Goed, ik noteer dat voor mezelf.

Relatie tegenwoordig zegt niets over de kwaliteit ervan.
Het kan een goede relatie zijn of een slechte, een fijne of een pijnlijke, maar desalniettemin een relatie.
Voor zover ik begrijp, wordt het verondersteld iets te zijn waar je fier om moet zijn.
Ik neuk dus ik heb een relatie.
Je pense donc je suis.
Iets in die aard....
Daar LIJKT het op. Maar het kan ook mijn perceptie zijn en niets méér dan dat.

Dan verkies ik verkeren. Dat zegt minder over de aard van de verkering.
Verkeert u, mevrouw? Ja ik verkeer, dank u voor het vragen.
Vandaag verkeer ik in hogere kringen, maar ooit is het anders geweest.... na ja.... verzint u er zélf maar iets bij.
Zelfs HET kan verkeren... ga maar na :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten