zaterdag 12 maart 2011

Foute Muziek

Olijf heeft een gebrek.
Een serieus gebrek.
Ik hou van foute muziek.... en NIET omdat het IN is om dat te beweren. Nope mijn foute muziekkeuze is als het ware een aangeboren talent :)

Gebrek - Talent... het is dus maar hoe je't bekijkt.

Doorgaans heb ik geluk: de meeste van m'n vrienden worden zelden of nooit blootgesteld aan m'n muzikale voorkeuren - en dat heeft alles te maken met het feit dat ik het hen simpelweg niet ààndoe om "mijn" muziek op te zetten in hun bijzijn - en sommige van m'n vrienden maken mij dolgelukkig wanneer ze aangeven óók te genieten van dezelfde brol die mij luidkeels doet meekwelen.

's Ochtends, ergens tussen de douche en m'n eerste kop koffie door, pleeg ik mail en facebook te checken.
Anderen lezen de krant, ik lees andermans statusveranderingen. Ach ja.... :)

Zo viel m'n oog gisterenmorgen op een link naar ... Claude Barzotti en zijn Madame.
Ik zie u fronsen en hoor u kreunen... ik vergeef het u :)
Voor mij is het onlosmakelijk verbonden met m'n jeugd- en fuifjaren. Hopeloos sentimentele liedjes raken bij Olijf precies wat ze móeten raken en Barzotti deed dat feilloos.
Tiener-ludduhvudduh en sentimentele tearjerkers... ach... behoeft het méér uitleg?

Eerlijkheid gebiedt me alweer om het volledige plaatje te schilderen.
Wat hierna volgt, heeft veel te maken met eerder vernoemd jeugdsentiment, het ochtendlijke uur en - ik dek mezelf graag in - een uitgesproken wens die tot op heden onvervuld is gebleven.
Bij het aanhoren van Meneer Barzotti en zijn onbereikbare Madame werd m'n anders best wel wakkere blik enigszins wazig. Even stond ik mezelf toe dat dat gebeurde.... waarna ik mezelf weer bij elkaar raapte en m'n spontane inspiratie volgde.

Barzotti deed me meteen denken aan een ander nummer, ongeveer uit dezelfde periode en óók franstalig.
Enkele minuten lang kon ik maar niet op de titel of de woorden komen, maar neuriën lukte me wel.
Ik la-la-laaaa-de het verschillende keren .... tot de titel me plots te binnen schoot. 'k Hàd 'em!

On va s'aimer van Gilbert Montagné.
Youtube is wat dat betreft een prima medium. Binnen de 3 seconden weergalmde het nummer door m'n huiskamer. En nog eens... en nóg eens.
Mensenlief, wat maakte het me vrolijk!
Na de koffie maakte ik me verder klaar voor werk.
Eens klaar... bleek ik nog enkele minuten "vrij" te hebben. Dus ging het nummer wéér op.

Deze keer stond Olijf te zingen en wild te dansen in haar eigen living. Zomaar. Op een doordeweekse vrijdagochtend.
Uw frons is dieper geworden. Uw kreun vantzelfde. 't is niets... ik vergeef het u :)

Met bezeten gedrevenheid zocht en vond ik een manier om beide nummers voorlopig al op te nemen én te branden op een ceedeetje - let wel... nog steeds vóór de rit naar het werk - waardoor ik de vrolijkheid nog even kon vasthouden vooraleer in m'n dagelijkse rol van "verantwoordelijke" te stappen.

De rit naar de werkplaats op vrijdag duurt een kleine driekwartier. Tel daarbij 10 verloren minuten omdat Olijf al luidkeels zingend verkeerd reed (vergeten dat wegenwerken een andere reisroute verplichten), deel dat door de circa 4 minuten en 9 seconden die Gilbert Montagné nodig heeft om z'n optimisme al zingend te uiten.... en u weet hoe vaak ik het nummer heb gehoord in m'n wagen gisterenmorgen.....

Ik hoor te blozen om zoveel kitscherigheid... maar het kan me geen ene barst schelen.
Want Olijf kwam 10 minuten te laat op het werk maar met een humeur om U tegen te zeggen.

On va s'aimer, à toucher le ciel
Se séparer, à brûler nos ailes
Se retrouver comme les hirondelles
On va s'aimer, tellement tu es belle
On va jeter les clés d'la maison
On va rêver à d'autres saisons
On va quitter ces murs de prison

On va s'aimer
Sur une étoile, ou sur un oreiller
Au fond d'un train, ou dans un vieux grenier
Je veux découvrir ton visage où l'amour est né
On va s'aimer
Dans un avion, sur le pont d'un bateau
On va s'aimer, à se brûler la peau
A s'envoler, toujours, toujours plus haut
Où l'amour est beau oh oh oh oh oh

On va s'aimer, aux marches des églises
Se réchauffer au coeur des banquises
Se murmurer toutes ces bêtises
On va s'aimer, j'aime que tu dises
On va partir au bout d'une île
Pour découvrir l'habit fragile
Se découvrir, amoureux encore

On va s'aimer
Sur une étoile, ou sur un oreiller
Au fond d'un train, ou dans un vieux grenier
Je veux découvrir ton visage où l'amour est né
On va s'aimer
Dans un avion, sur le pont d'un bateau
On va s'aimer, à se brûler la peau
A s'envoler, toujours, toujours plus haut
Où l'amour est beau

On va s'aimer
Sur une étoile, ou sur un oreiller
Au fond d'un train, ou dans un vieux grenier
Je veux découvrir ton visage où l'amour est né
On va s'aimer
Dans un avion, sur le pont d'un bateau
On va s'aimer, à se brûler la peau
A s'envoler, toujours, toujours plus haut
Où l'amour est beau

On va s'aimer
Je veux découvrir ton visage où l'amour est né
On va s'aimer
Dans un avion, sur le pont d'un bateau
On va s'aimer, à se brûler la peau
A s'envoler, toujours, toujours plus haut
Où l'amour est beau,
On va s'aimer, va s'aimer, va s'aimer


Foute muziek, foute teksten, bijna crimineel eenvoudig om het rijmschema te onderhouden.... je sais!
Maar wees nu es eerlijk, foute muziek of niet... wilt U niet aimeren à toucher le ciel?
Olijf wél... en voor minder doeket begot nie meer :)

2 opmerkingen:

  1. Foute muziek? Olijf, dat waren kanjers van hits! Ik keel die ook nog altijd mee...en dansen....alles geven! Merci voor de linkjes en de tekst. Ik ga nog wat zingen!

    Ik heb trouwens alle nummers van Claude Barzotti....als je eens wat anders dan zijn Madame wil horen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. daar konden we onze emoties nog es in kwijt eh Nadia :)
    Huilen met het ene, joelen met het andere...
    aaaahhhh.... herinneringen :)

    BeantwoordenVerwijderen