maandag 15 april 2013

Zonder Titolo

In de reeks onwaarschijnlijke onwaarschijnlijkheden (Yep.... wrap your brain around that one)
een beperkte greep.
Beperkt
omdat er niet méér is dan wat u te zien krijgt,
niet omdat er veel te grijpen valt uit een overaanbod, vergis u niet.
Er was, ik was, er gebeurde enzoverder. In no particular order.

 
Vrijwillig bezoek aan een kapel. Niet gedwongen, niet gesuggereerd. Gewoon... gebeurd.
wegens wegenwerken omgeleid langs Hier.
nooit eerder geweest en, als het niet moet, nooit opnieuw te passeren
gefrappeerd door de doorzichtigheid. méér dan dat was het niet.

weest welkom

maar niet TE welkom

Dank u kan je kopen

alles aan z'n juiste prijs.
Olijf had geen groot genoege munten bij. Maar wel een briefje van 5. Daar koop je 1 noveenkaars en twee witte offerkaarsen voor. En de camera - niet vergeten - kijkt mee.
God ziet alles, desnoods van op afstand.

(kaarsinstructies) Maria, laat deze kaars zijn
een vuur waarmee Ge in mij verteert,
alle hoogmoed, egoïsme en onzekerheid.

enzovoort enzovoort....


de noveenkaars

Een vollen aflaet. Interessante spelling.

drama en miserie

met de nodige tranen

den uytgank. met den caméra.

het altaer voor die solemneéle Misse

Liggen onder den blooten heémel. 's Nachts. In België

vraag me niet waarom of hoe.
Het was warm gisteren. Ik kwam thuis na de misviering en eetnamiddag van en voor Petekind. Had niets zinnigs te doen (of toch wel, maar geen zin om het zinnige te doen)
en zette me buiten.
Dacht "zitten is maar zitten. Ik kan me ook leggen"
Dacht "als ik lig en in slaap val, kan ik maar beter een deken hebben"
en later "een kussen is nog zo gemakkelijk"

waarna ik het nodig vond om "er bij te zijn" wanneer de vogels 's morgens beginnen te zingen. En misschien ook wanneer één van de buurtkatten door m'n tuin wandelen. Of een ander beest geluid maakt.

Dus bleef ik liggen. Hopende dat het niet zou regenen. En dat deed het niet.
Maar slapen deed ik ook niet. Of weinig.
En om het half uur gaf de kerktoren aan hoe laat het was.
Halftien, tien uur. ...
halftwee,
drie uur
halfvier
vier
halfvijf
vijf.

Om halfzes hield ik het voor bekeken.
De vogels zongen minder hard dan ik had gehoopt
en het achtergrondgeruis van de N16 of E17 (wie zal het zeggen?) een hele nacht lang
was ontgoochelend luid.


 


Dat gezegd zijnde: Nooit eerder sliep ik onder de blote hemel. In dit land. In april.
Ik weet niet wat me bezielde.

Maar eerlijk is eerlijk. Vandaag is niet de eerste keer dat ik me afvraag
wat me nog bezielt.
Want dat is bitter weinig, merk ik.
En dat is bitter spijtig.
Een beetje eenzaam ook. Maar zelfs dié idee doet niet veel met me.


9 opmerkingen:

  1. Het hangt in de lucht, denk ik.
    Warme zoen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vreemd dat je je daarvoor excuseert, lieve vriendin. Wat kan JIJ daar nu aan verhelpen? Er zijn gewoon een paar dingen die ik pijnlijk herken... en daar heeft in mijn ogen niemand schuld aan. Ik wijt het momenteel aan voorjaarshoofdpijn. Die heb ik namelijk. En alles wat er dan in je hoofd omgaat is... tja, een beetje donker.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Olijf, olijf! Dat was fantastig toch..om maar eens met met Eva...(eh, help, hoe heet die Vlaamse ook al weer die zo schoon zingt?) te spreken. Onder de blote hemel slapen. Wow. Mooi!
    En als je alleen spijt hebt/had van de dingen die je níet deed (zo las ik elders), als dat werkelijk wáár is, en je bent niet van plan langer spijt te hebben, dan wacht ons hier (of aan de telefoon of per mail of irl) nog een hoop mooie ontboezemingen... Ik kijk er naar uit.

    Lehti fantaseert vast verder....ze koopt een paard, ze trouwt een boer uit Rusland, ze gaat speerwerpen/ schermen/ parachutespringen, volgt een cursus boomverzorging zodat ze voortaan als vrijwilliger vanaf grote hoogte op ons neerkijkt, boekt een reis naar Madagaskar om haar ingezakte kennis van ringstaartmaki's op te vijzelen, begint een forellenkwekerij in haar tuintje, of toch liever een bottelbedrijf van eh eh...olijvenwijn! Of... of....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lehti Lehti! Ik teer op je enthousiasme. Even. Zolang het nodig is.
      Tot we Olijvenwijn gaan bottelen. In Rusland Ofzo.....
      Met ringstaartmaki's als slaven. Of - als het jou eender is - goudkoppenseelaapjes. Want die bestudeerde ik ooit, in een ver verleden, om een scriptie te schrijven. Want Als je 't niet schrijft, is het bijna per definitie geen scriptie meer......

      Lehti lehti....
      ik zou bijna zeggen...
      Ik bel nog eens
      maar het zou ontaarden nu. En dat kan geen van ons beiden verteren. Zelfs al weet ik niet precies wat een Hollandse met dit weer en dit seizoen dragen kan.
      Een Belgische van mijn allooi is zwaar op de hand . Nu. Dus doe ik er het zwijgen toe. Tenzij in schrift. Daarmee kan je aanvangen wat je wil. En dat is - geloof ik - OK.

      Verwijderen
    2. Jij? goudkoppenseelaapjes bestuderen? Goh, nou, zat ik er niet eens zo ver naast ;-)
      Olijvenwijn in Rusland klinkt goed. Alleen is het daar met de persvrijheid droevig gesteld en ik zou dan, met mijn schrijfverslaving, in korte tijd nog zwaarmoediger zijn dan jij. En dan zou ook ik me indekken en verontschuldigen dat bellen geen tof plan is. En dan maken we eigenhandig die Olijvenwijn èn de aangerukte vodka soldaat en kunnen we het bottelbedrijf opdoeken en terugkeren naar Nederlandstalig grondgebied (niets bindt ons daar meer daar want onze wederhelften hadden zich al eerder doodgedronken) om onze zoute tranen alhier te bottelen.

      Dussss, bij nader inzien misschien toch maar veilig boomverzorger in Vlaanderen worden? Maar hou ons wel op de hoogte. Ook van je tweede buitennacht. Ja, en óók van eventueel gezelschap dat zich daarbij aansluit. Lijkt me trouwens een prachttekst voor een datingsite: ik zoek geen watje, maar een vent die met mij in april buiten tussen de verdorde tomatenplanten wil slapen en ook zelf in staat is een vergelijkbaar idioot plan te opperen (of zo nodig binnen een beter kussen voor me wil halen zònder dat ik daar om vraag ;-)

      btw: ik ben geneigd te zeggen dat die zware hand je vingervlug maakt. Ik bedoel: hoe zwaarder het gemoed, hoe beter de tekst. Approfittane ragazza! ;-)

      Verwijderen
  4. De Roovere !!! Wat Eva betreft. Niet die van Adam, maar die van fatastig. En zij is fantastig. Vooral in kleine bezetting. Intiem.
    Haar CD de Jager is een parel.

    http://www.youtube.com/watch?v=kDop7q83qik



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik zal maar zeggen: Fijn! Leuk! Fantastig ....
      want ik kan zelf even niet volgen. Maar dat heeft wellicht te maken met het feit dat ik op dit ogenblik niet meer weet wat ik geschreven had en te lui ben om het te herlezen.
      Maar ik herinner me wèl dat jij over Eva schreef bij jezelf :)

      Verwijderen
  5. Huh? Wàt schreef ik wáár over Eva? Ik kannie volgen nie.
    Hier in Holland stormt het. Waai niet weg als je Noordwaarts rijdt.

    BeantwoordenVerwijderen