maandag 26 maart 2012

Nullipaar

"Bent u nullipaar, mevrouw?"
"Neen, ik voel me best lekker, maar dank u dat u het vraagt".... zou een antwoord kunnen zijn.
Of
"Inderdaad, hoe wìst u dat zo meteen?"

Bon... Olijf - zo leerde ik vandaag - is nullipaar.
Ovipaar en Vivipaar kende ik. Ovovivipaar ook (wat ben ik slim...). Nullipaar was nieuw. Maar het moest toch wat met "werpen" te maken hebben. In één of andere vorm. En zo bleek...

Ik heb geen kinderen en heb er ook nooit gehad. Nooit een zwangerschap doorgemaakt zelfs. Of een schijnbeweging in die zin gemaakt.
Wat mij vermoedelijk extréém nullipaar maakt. Na ja... 

Het woordje las ik in een foldertje dat ik had meegekregen van m'n ... ahem... vrouwendokter. Die ik alweer - laat me flou zeggen - "enkele" jaren niet gezien had.
Niet omdat ik dokterfobieën heb of angst voor diagnoses/onderzoeken/ingrepen. Wàt het ook is dat ze moeten doen op het moment van mijn bezoek... ze dòen maar. Ik ga ervan uit dat ze het met kennis van zaken en handelen doen. En voor mijn goed.
Alleen..... ik ben zo LUI als het op afspraken maken aankomt. Het telefoonnummer opzoeken, de agenda erbij én de foon ter hand nemen voor die afspraak.... ik blijf het telkens weer voor me uitschuiven.
Overigens "heb ik zoiets van" (jààààà, ik heb soms ook wel eens iets van :))... als er nix fouts aanvoelt, dan hoef ik het niet te laten onderzoeken.

Maar goed. Enkele weken geleden had ik dus de nodige reeks handelingen doorlopen om een afspraakje te regelen. En dat was dus voor vandaag.
Nu ik officieel het premiddelbare leeftijd stadium gepasseerd ben, mocht de dokter me wel eens vertellen hoe dat zit met die mammografieën en toestanden.

Ik heb een toffe dokter... vind ik.
Zo ééntje die alles to the point maar met zachte hand aanpakt. Geen frulletjes die je ongemakkelijk doen voelen maar ook geen kille koudheid. Nèt goed.

Zo wilde ik ook wel es weten wat er zoal "op de markt" is aan anticonceptie. Naast de pil, dat is.
Die ken ik. En die vergat ik wel eens. Altijd zonder rampzalige gevolgen (... anders zou ik nu niet nullipaar zijn) maar die ellendige rompslomp van dagelijks pilletje slikken, weekje onderbreken en daarna weer tijdig beginnen... het heeft me nooit gelegen. En dus "informeerde" ik.
Eerder had ik al Tinternethuiswerk verricht waardoor m'n vragen al éven to the point waren als de antwoorden van m'n dokter. Geen pil en geen ring want dat mócht ik niet. Gezien m'n leeftijd en m'n ongezonde gewoonte (Olijf rookt, u mag het weten).
"Spiraaltje" klonk het vastberaden. Dat was dus m'n optie. De enige blijkbaar.
Hupsakee foldertje in de hand, beetje extra uitleg over het waar, wanneer en hoe en dat was het dan.

Waarna ik thuis kwam en ontdekte dat ik nullipaar was.
Maar dat zelfs dàn een spiraaltje nog mag.
Oef.
:)

(mààrrrrr.... dat wordt binnenkort OPNIEUW een afspraakje regelen.... verdorie....)

Eindnoot: met Olijf was alles dik in orde. Ik wìst het wel :)

4 opmerkingen:

  1. enne Implanon? 1 keer plaatsen en gelijk voor 3 jaar 'goe'! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nullipaar? Nooit van gehoord maar die term gaat ook niet op voor mij.
    Spiraal? Mirena! Geen klagen van, al 16-17 jaar.
    Mammografie? Net eerste gehad.... wacht nog op resultaat.

    Succes met al je vrouwendinges!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Vlinderke: da's zo'n staafje onder de huid eh? Trok me niet biezonder aan, zo'n luciferdik ding onder m'n teer velleke. Maar de suggestie is welkom :)

    @Lehti: 't is Lente ja. Met bloemetjes en bijtjes :)

    @Nadia: geen idee hoe het ding heet dat m'n dokter in gedachten heeft maar ik zal het vragen. Minimum aan hormonen in ieder geval en dat klinkt me als muziek in de oren.

    @Mezelf..... wat een onderwerp :):):)

    BeantwoordenVerwijderen