dinsdag 1 januari 2013

Genieën

Ik moet het kort houden. Omdat ieder woord hierover wat mij betreft eigenlijk er één teveel is. Maar het moet me even van het hart: sommige mensen zijn genieën en dat vind ik simpelweg fantastisch.

Het genie van mijn keuze is doorgaans het komisch genie. De mannen en vrouwen die met een kritisch oog naar onze wereld kijken en ons (mij?) met een goedgevonden kwinkslag over dat wereldje ons aan het lachen krijgen.
Al lachend zegt de zot de waarheid, zegt men. En ... daar lijkt het wel op.

Vanavond bekeek ik 2 uren aan een stuk Benigni. U kent hem wel. De man van La Vita è Bella.
Benigni heeft wel wat méér in z'n mars dan alleen die alom gekende film maar het is niet meer dan normaal dat ieder land z'n plaatselijke bekendheden heeft.
Bedoeling van m'n YouTubeSessie: wat schaven aan dat Italiaans van me. Want dat mag een beetje beter.
En lachen ook, dacht ik. Laat me wat lachen, dat is zo ... amusant :)


Ik neem aan dat niet iedereen deze link zal volgen maar voor de volledigheid en de geïnteresseerde geef ik hem graag mee. 4 dagen voor het aangekondigd eind van de wereld licht Roberto Benigni de Italiaanse Grondwet toe.

Ik beloofde niet te veel woorden omtrent genieën en dus moet ik me eraan houden. Ze pakken me, de heren en dames comici die niet minne onderwerpen aan een vlijmscherpe analyse onderwerpen en dat doen op een manier die voor gewone stervelingen als Olijf niet alleen vatbaar maar ook amusant is. Dan blijft het wat langer hangen. En ik hou er wel van, als een spitsvondigheid, zelfs de grote, langer blijven hangen :)

Bekijk, als u wil de laatste minuten van het filmpje. Waar Benigni niet meer praat, enkel nog de staande ovatie in ontvangst neemt en een beetje gek rondloopt. "Een clown" dacht ik bij die eindbeelden. Maar wèl een clown die oneindig veel slimmer is dan een handvol olijven tezamen.

Al lachend zegt de zot de waarheid. Niet?

2 opmerkingen:

  1. Niet?
    Ik zou het niet weten, want ten eerste : ik ken geen zotten (ahum :-) ) en ten tweede : hoe kan ik eigenlijk weten of ze de waarheid zeggen :-)
    Tja, verder kom ik niet hoor.
    Er zijn heel wat zotten die al lachend helemaal niets zeggen, laat staan de waarheid ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of..... een zwijgende lach zegt vaak meer dan duizend woorden, Bentenge.
    Maar ook dat kan je ontkrachten want
    1 - wat zou er precies gezegd worden met die duizend woorden en
    2 - wat exàct wou de lach zeggen?

    Je hebt gelijk:
    Niet.

    :) :) :) :) :) :) :) :)

    BeantwoordenVerwijderen