maandag 17 juni 2013

Salentina Tosta

"tosta" noemt m'n neef me.
Kozijn zeggen we hier in dit deel van de Vlonders.
Cugino in het mooi Italions
en cuscí   in het Salentino....  of tenminste in het Sannicolese, Leccese, Gallipolino.

Het is iets geks en ik verwacht op geen ènkele manier dat het een teken van (h)erkenning bij u oproept.... "verbondenheid" voelen met iets, iemand of een streek waar je niet echt helemaal thuishoort.... maar ook een beetje wèl.

Bij tijd en wijlen is het leuk. Bij andere tijden en wijlen heeft het iets weg van zoete nostalgie en héél soms (ook soms een beetje vaker dan "héél")  krimpt een vitaal orgaan zoals - say  , zeg maar...- een hart een weinig samen... uit vreemde (h)erkenning (daar ben ik weer), gemis, saudade, nostalgie, gemis, gemis....
gemis....

Als een mens maar eens kon uitleggen
waar het aan ligt
hoe de vork
aan de steel zit
en waaróm precies

(het zou al verdomde veel zijn als "een mens" het aan zichzelf kon uitleggen
wars van alle idealistische, puberale en dromerige onwaarschijnlijkheden.......)

waarom precies
een land, een volk, een gebruik
met AL z'n onvolmaaktheden (en de onvolmaaktheden zijn talrijker dan de voordehandliggende voordelen ..... maar het maakt niet uit......... "een mens" blijft dromen, en Sehnsucht voelen (schreef iemand daar niet wat over onlangs?)) ---- sluit de haakjes, maak een punt en ga naar de andere lijn - ----

zo vééééééééél teweeg brengen
het zou misschien het één en ander duidelijk maken.

.............


Maar "een mens" - althans "déze" mens - krijgt het niet uitgelegd. Zoals de meeste fundamentele dingen in het leven.
Moeder, waarom leven wij?
Waarom komt na regen zonneschijn?
Però... una donna .... (scusa l'espressione) "bona" come te... come fa a non essersi sposata... MAI???"

DAT soort vragen (Google Translate zal u helpen in het laatste geval)

krijgt "déze" mens
sowieso
al 47 en nogwat jaren
niet uitgelegd, verklaard of nader bewezen.
Hetgeen betekent
dat ook de vraag
waarom een bepaald land/een volk/een gebruik
zoveel kunnen teweeg brengen
ondanks de overduidelijke miserie die erin voorkomt
........
onbeantwoord blijft.

Troost u....
niet alleen voor u
maar ook voor mij.


En ik





(volg even mee)



(probeer u in te leven)





zit
er
midden
in.



ma sono "tosta"

guardando una foto di me
con 2 amiche.... 2 anni fa
considerando, in più, che di queste altre 2, solo 1 è ancora in vita.....

mi ritengo fortunata
e, sì, Tosta.
Perchè proseguo per la mia strada, pur non conoscendo il percorso

(mijn excuses..... ik geloof dat ik een acuut geval van schizofrenie heb ontwikkeld....)

Hou het HIERop.
Iets ontbreekt. Ik "weet" wat het is
maar niet waarom.

En dus
is niet eens de helft
maar een fractie van de hele vraag
beantwoord.
Zelfs voor Uw Olijf.

Olé.



1 opmerking:

  1. Ciao bella tostata, vai a cercarti uno bello tosto! ;-) Pero quei tosti non si fanno catturare facilmente.... han paura d'esser tostato.
    E tu, hai paura d'esser tostato anche tu? Alora manda a fanculo ste paure. Tostati verremo comunque. Tu che dici?

    En van het Vlaams kon ik geen chocola maken. Zal gauw zelf weer 's een pinteke komen doen in uw schone land. Gij gaat noordwaarts niet komen, vrees ik.
    Hoewel, wellicht kan ik u verleiden? ... ik kan best lekkere tosti's maken voor 'na tosta ;-)

    BeantwoordenVerwijderen