zondag 1 december 2013

DOM

Naar aanleiding van enkele - overigens zéér sympathieke èn gewaardeerde - reacties
poot ik hier graag even neer
dat het Olijfmens een hypocriet is.

Nou ja
néé
dat wilde ik niet zeggen.

*we moeten zàchter zijn met onszelf* , fluistert ze zichzelf in en ze herpakt zich.

Het Olijfmens provoceert al eens graag. Voilà. Dat zal het zijn.
Wanneer herhaaldelijk wordt geschreven dat ik Dom ben,
dan méén ik dat
.... in de zin van.... "ik merk dat ik er niets van begrijp"
of "dit gaat m'n petje te boven"
of ook "hier ben ik te simpel/eenvoudig/... voor"

Ziet u?

Neen, The OliveWoman is niet dom. Niet in de klassieke zin van het woord.
Maar er zijn wèl een massa dingen die ik niet vat.
en - voor alle duidelijkheid - in veel gevallen niet eens wil probéren vatten. Omdat het me de moeite van het denkwerk niet waard is.
... hoewel ik dan lieg.
Want terwijl ik die gekke dingen niet echt wil snappen
en ze niet werkelijk wil bestuderen
steek ik er wèl tijd en vingerwerk in (speeksel is in blogtermen moeilijk te verdedigen). Al vragen stellend. Hier, Publiek.
En waar u, schattige lezer, dan op antwoordt en zodoende m'n geest verheldert of m'n ego streelt. Soms zelfs jouw hart onder mijn riem steekt.
Waarvoor dank. Want dat is leuk.

Zo. Deze keer heb ik gezegd.
En dient zich een foto aan. Van een OlijfMens in betere dagen. Van lichte zinsverbijstering.
I hope you like ;-)



3 opmerkingen:

  1. Beter dagen? Ook pijnlijke dagen? Ge kijkt er bij alsof 1 van die krulspelden (die in het Vlaams vast anders heten) een beetje zeer doet. ;-) Maar vooral de rechtste is een mooie Andy Warhol. Kom je mijn haar ook doen met kerst? Het zit vreselijk!

    En over dat dom zijn. Ik begin steeds meer te denken dat dat nu juist de kunst is om dit economisch systeem te kunnen laten draaien. Om het zo onbegrijpelijk mogelijk te laten zijn/lijken. Of nee, dat zeg ik verkeerd. Ik bedoel, ieder voor zich te laten denken dat zij de enige idioten zijn die niet begrijpen hoe ons pensioensysteem werkt ('mij lijkt het niet juist dat mijn gespaarde geld wordt belegd in dubieuze obligaties, en dat mijn pensioen daarna wordt gekort, maar ik zal het wel niet snappen'), waarom hypotheken niet hoeven te worden afgelost ('Maar meneer, als ik geld leen, moet ik dat toch ook eens terug betalen?', 'Nee mevrouw -meewarig lachje- ik zal u nog 1 keer uitleggen hoe het zit'... 'Nou ja, als u het dan echt wilt, dan moet u het zelf maar weten (impliciete boodschap 'u bent dommer dan dom')) of hoe ons economisch systeem werkt. ('He?, het geld was toch op, waar komen die miljarden nu opeens vandaan?')

    Volgens mij snapt niet alleen Jan en Olijf en Lehti met de pet het niet, maar ook de bobo's op hoge plekken in de financiële wereld niet. We doen maar wat. Ze doen maar wat.
    En nu komt er nog een klein hartje onder je riem: Als er meer mensen zoals jij zouden zijn die zich afvroegen hoe het nu precies zat, zou de wereld een stuk mooier zijn!

    Maar (en nu knabbel ik weer van hetzelfde hartje) ;-) Als het bij 'afvragen' of 'ik zal wel dom zijn/gaat boven mijn pet' blijft, dan blijft ook de illusie overeind dat er kennelijk mensen zijn die het wel snappen. Dat er een tweedeling bestaat tussen de experts en wij, domme gansjes, die nu eenmaal geen kaas hebben gegeten van economie.
    Maar als je dat bitcoingedoe/ financiële markt of whatever als onnozel neerzet, loop je misschien gevoelsmatig het gevaar dat lezers je (in jouw beleving!) voor dom (zouden kunnen) uitmaken. Je kunt je dus het best maar bij voorbaat indekken door dat zelf te schrijven. (bescheidenheid is een deugd) Maar wie het snapt werpe de eerste steen. M.a.w.: laat men het maar uitleggen. Het klopt voor geen meter. En dat voel jij goed aan. Iets met kleren van de keizer. Geld is lucht, geld bestaat niet. Maar jouw hersens gelukkig wel. En je kunt nog goed schrijven ook. :-) Fijne zondag Olijf.
    liefs van een Hollandse dom gansje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk vooral, m'n lieve schat, alsof ik hoop dat m'n krullenkop op de spiegelfoto zal verschijnen.
    In de lens keek een vrouw die een paar weken eerder, samen met enkele potjes en flesjes duur maar goed haarmiddel, een zak zachte velcro krulspelden had laten overkomen. Van òver het kanaal, blijkbaar. Want daar kunnen ze pakweg 1/3 goedkoper dan hier hetzèlfde product verkopen.
    En omdat de leeftijd van de krulspelden is aangebroken
    en dit vrouwmens de aandacht van andere fysieke kenmerken wil afleiden door met opulente - hopelijk natuurlijk uitziende HAHAHA !!! - krullen op haar steeds corpulenter wordende kop rond te paraderen...
    kocht het de - Jawèl, ik herhaal het nog een keer - KRULspelden.
    Hoera! Vlamingen en Nederlanders gebruiken hetzelfde woord! Hoe leuk is dat???

    Ik kom jouw haren doen. Met m'n krulspelden. In Roze Zak. In het weekend van 7 of 21 december. Omdat de andere fine settimana voor m'n werk zijn. De rest verloopt wellicht via mail of andere social media ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. My goodness, mijn hoofd gaat er zowaar van tollen, maar dat zal zijn omdat het al te laat op de avond is en de krulspelden (die ik niet echt gebruikte, enkel virtueel) mijn hoofd leegprikten waardoor ik dom achterbleef. Ik begrijp er helemaal niets meer van.

    BeantwoordenVerwijderen