maandag 16 december 2013

Jantjie

In de reeks "dingen die ik niet begrijp"
wil ik voor mezelf en andermans nageslacht
alwéér even  linken naar een andere site.

Nelson is niet meer. Mandela dus.
En dat heeft op veel manieren de wereld aangegrepen. Naar mijn kleine mening terecht.

In de afgelopen week zijn een heleboel vooraanstaanden, wéreldleiders zelfs, afgezakt naar Zuidafrika. Ergens hoorde ik dat het heengaan van Mandela heeft gezorgd voor een record aantal Groten Der Aarde op één en dezelfde plek.
Good for him. (en dat méén ik, in de best mogelijke betekenis)

Tot hiertoe niets wat m'n petje te boven gaat.
De aanwezigheid van Jantjie daarentegen......

Ik zal toegeven, door werk en andere bezigheden heb ik niet veel méér van Mandela's memorial en begrafenis gehoord of gelezen dan wat 's ochtends op de radio werd gezegd en later ergens op Tinternet ge- of herpost werd.
Dus voel u niet schuldig als u niet meteen weet wie Jantjie was. Tot zonet kende ik 's mans naam ook niet.
Maar nu dus wel.
Want hij was de gebarentolk, die op de herdenkingsdienst één der beste plaatsen had. Vooraan. Naast de Groten Der Aarde. VLAK ernaast.....

Op zich zou dat dus geen wereldnieuws moeten zijn. Ook doven en slechthorenden hebben recht op tekst en uitleg bij megagebeurtenis als deze.
Het opmerkelijke aan Jantjie (Thamsanqa, voor de volledigheid) is dat hij helemaal geen gebarentolk bleek te zijn. Sterker nog, dat de firma waarvoor hij beweerde te werken óók niet bestaat.

Deze man, die volgens dit artikel Schizofrenie ter zijner verdediging heeft aangeroepen ((ja, als het al absurd beyond belief is,... waarom er dan niet meteen een extra schepje bovenop doen?), stond op enkele passen van één der meest beschermde mannen ter wereld. Den Barak.
Zomaar. Ernaast.
En niemand had gecheckt wie Jantjie was, zo te zien.

Wat ik begrijp aan deze situatie, is dat het overlijden van een ikoon als Mandela heel wat denk- en organiseerwerk met zich meebrengt. Maar ik ga ervan uit dat dat niet bij één man of vrouw ligt. En dat er zoiets als rampenscenario's en protollen bestaan voor eventualiteiten als deze.... zelfs in Zuidafrika.

Bij het veiligheidsaspect stel ik me een vraag of twee. Heel voor de hand liggende vragen.
En terwijl ik het hele voorval met de beste wil van de wereld niet begrijp,
vind ik het op een vreemde wijze sympathiek.
Dat dat nog kàn, vandaag de dag.
Naast Barak Obama gaan staan zonder dat ook maar IEMAND van security zich vragen heeft gesteld bij jouw aanwezigheid....
En om het plaatje helemààl compleet te maken... total gibberish praten terwijl je naast The President of the United States of America staat...

Je moet het maar doen.... :-)



De episode ging niet onopgemerkt voorbij, zoveel is duidelijk. Dit is een parodie waardig. En die zie je (hopelijk) hier.

Tenslotte, omdat Jantjie beweert dat niet-lijders niet begrijpen hoe moeilijk om dragen Schizofrenie wel is, mijn persoonlijke bijdrage om hem een hart onder de riem te steken. Ik begrijp hèm wèl. Met nadruk op beide woorden :-)

(Ontvangen via Tinternet)
- Hoort u soms stemmen?
- (Zeg hem Nee)
- Nee dokter
-

4 opmerkingen:

  1. Vind ik het op een vreemde wijze sympathiek.
    So di I ! :-)
    Om er gelijk nog een schepje bovenop te doen:
    Hoe lang duurde dit?
    Wat zegt dit?
    Kleren van de keizer?
    Macht van het getal? ("Als mijn buurvrouw er niks van zegt, wie ben ik dan om er wel iets van te zeggen?")
    Maar vermakelijk blijft het (ik had alleen over Jantjie gelezen, nog niet gezien).
    Zie je trouwens die dame rechts in beeld met haar mobieltje bellen?




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. weet je dat ik niet weet hoe lang dit heeft geduurd???? Ik las wèl dat hij op een zeker ogenblik werd "verwijderd". En dat dat spijtig was. Maar WaarOM dat spijtig was, herinner ik me niet meer.

      Ik was onvolledig Lehti. Over dat gibberish. Want de Niet- en Slechthorenden beweerden dat Jantjie helemààl geen erkende gebarentaal gebruikte. Dat hij maar wat met z'n armen stond te flapperen.

      Persoonlijk vond ik z'n optreden niet eens zo slecht. Met het heen en weer gewieg en het schoudertje ophalen en zo.... heb ik op televisie wel al vaker gezien. De BBC-tolken die mimen er nog wat bij met mond en ogen. Dat had Jantjie vergeten. Of misschien mimen Zuidafrikaanse mannen niet zo hard. ... Wie weet he?

      zullen we dat onderwerp verder uitspitten in een heel erg nabije toekomst???? :-)

      Verwijderen
  2. Gelieve dan ook het resultaat van dat verder uitspitten te delen met je/jullie "volgers". :-)

    BeantwoordenVerwijderen