zondag 2 augustus 2015

blauwe maan

Volle maan was gisteren.
En ik keek er niet naar.

ik zag hem de dag voordien
èn vandaag. De dag nadien als het ware.

de dag voordien
want hij hoorde blauw te zijn geweest.
Nu ja, niet echt blauw als in de kleur
maar blauw als in "redelijk zeldzaam"

Ik google de blauwe maan even en lees allerlei leuks, maar het komt neer op een extra volle maan in het jaar (13 ipv de gebruikelijke 12). Omdat zulks maar om de 2,7 jaar gebeurt, aanziet men het als zeldzaam en is de betekenis van "once in a blue moon" snel verklaard.

klein addertje.... nergens ontdek ik waar dat "blauw" vandaan komt. Waarom niet Geel of Rood of Gouden?....


De dag nà de tweede volle maan van juli, dag des heren 1 augustus, stop ik op weg naar huis even langs een veldweg om toch nog maar eens mijn fotoapparasie ten hemel te richten. Een vriendin had het vaste voornemen gehad om deze nacht even naar de maan te staren, maar door vermoeidheid en het vooruitzicht van een vroeg aflopende wekker, had ze die gedachte laten varen.
Laat mij dan maar een fotootje nemen voor haar, dacht ik vlotgaweg. Langs de weg. In de wijde velden van mijn platteland.
Ik kies een donkere weg, eentje zonder straatverlichting. Laat de lichten van m'n auto branden want de baan is niet overdreven breed en ik word liever niet langs achter gepakt in het midden van de nacht. Ook niet langs voren en ook niet in het midden van de dag, wat dat betreft. Met de auto welteverstaan....
De lichten blijven dus aan, de motor ligt stil en ik richt het apparasie richting maan.

Zo'n 15 seconden later stopt een wagen vlak voor de mijne..... Oók met de lichten aan. In het midden van de straat.
Ik kijk voor en achter me, vraag me af waarom hij er niet door kan en of ik nu snel in paniek moet gaan slaan. De tijd om verder te denken is er niet. Politie, mevrouwtje. Wat ik daar sta te doen? Foto van de maan? Is dat uw hobby? Mag ik uw papieren?

Al bij al genomen verloopt het hele onderonsje vrij vlot. Ik word geloofd en krijg zelfs uitleg voor deze bizarre nachtelijke controle. "Hier wordt regelmatig ingebroken" zegt de agent de police en hij wijst naar het domein achter me. Ik kijk en zie de elektriciteitscentrale. God alleen weet wat een inbreker daar zoal te zoeken heeft maar ik hoop vurig dat ik er niet uitzie als een elektriciteitscentraledief.

Eens thuisgekomen ben ik nieuwsgierig of de foto's even scherp zijn als ik gehoopt had. Lang niet al m'n maanfoto-exploten leverden me resultaat op.
Groot is mijn verrassing wanneer ik de eerste foto bekijk.

Gek veel uitleg behoeft hij niet, lijkt me. Maar ik ben best wel blij met dit toevalligheidje.
De maan mag dan wel niet blauw zijn
en strikt genomen zelfs niet meer vòl
maar DIT had ik nooit durven hopen.


I guess things like this happen
once in a blue moon :-)


de dag nadien


4 opmerkingen:

  1. Knappe foto! Een lucky shot indeed :-) Ik vond nog wat uitleg ivm het woord "blue". Het zou niet van "blauw" komen maar van het oude "belew", wat synoniem staat met verraden.

    "The suggestion has been made that the term "blue moon" for "intercalary month" arose by folk etymology, the "blue" replacing the no-longer-understood belewe, 'to betray'. The original meaning would then have been "betrayer moon", referring to a full moon that would "normally" (in years without an intercalary month) be the full moon of spring, while in an intercalary year, it was "traitorous" in the sense that people would have had to continue fasting for another month in accordance with the season of Lent.[6][7]"

    Dergelijke zeldzame manen gooiden de ganse kalender overhoop, als het ware...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Pianolied, voor deze opzoeking en wel èrg aannemelijke uitleg.
      Bummer voor al die vastende mensen destijds....... :-/

      Verwijderen
  2. Inderdaad een heel fijne foto. Beetje ET achtig maar dan met een vliegend tuig van menselijke makelij.
    Wat ik ook leer is dat van voor of achter gepakt worden ook niet aan de politie besteed is, want hij/zij lieten ook hun lichten branden.

    BeantwoordenVerwijderen