maandag 2 augustus 2010

Giën Gewoêne

Dat zegt men toch soms?
"Gij zè giën gewoêne se!"

Wat is dat? Niet gewoon?
Of beter.... wat is "gewoon"?

Gewoon leuk?
Gewoon arrogant?
Gewoon lief?
Gewoon veeleisend?
Gewoon onbezorgd?
Gewoon nadenkend?

Gewoon...
Olijf vindt zichzelf gewoon.
Gewoon zoals ik ben. Totààl ongeorganiseerd. Vaak lui. Bezorgd om wie me na staat maar niet zó bezorgd dat ik er slaap om verlies. Blij met een fotoapparasie in de hand om vrienden en familie vast te klikken in bits en bites, meestal zonder er zelf op te staan, alsof ik er niet bij was. Geduldig met de ene, geïrriteerd met de andere. Bazig vandaag, mak als een lammetje morgen. Zonder vastomlijnde plannen maar wél een handvol dromen, de ene al groter dan de andere. Een toekomst die mag komen, zolang van mij geen planning en controle verwacht wordt. Gaan werken in jeans en uitgaan op hakjes. Vrolijk om een samenzijn en intriest om ... tja... wat anders... Goed bestand tegen de schroeiende zon en weggemoffeld in twee dikke sjaals bij het minste briesje. Thuis in een tent en lichtjes onwennig bij 5*****. Zingend achter het fornuis... om een half aangebrand prutje op tafel te zetten (als de wijn maar lekker is :)).
Favoriete kleur: twee, grijsblauw en zand. .... en Olijf.
Favoriete groente: tomaat.
Favoriet juweel: drie, zilver, maansteen, paarlemoer.
Favoriete bloem: één, klaproos, de gewone.
Favoriete plaats: één, moet u dat nog vragen?
Favoriet seizoen: twee, lente en zomer.
Favoriet hemellichaam (behalve het mijne?): maan.
Favoriete stijl: teveel, retro, modern, seaside shabby.
Favoriet merk: geen, als ik het maar leuk vind.

Ach, een mens is nooit gewoon.
Of net heel gewoon omdat we allemaal zo zijn.
Maar dertien in een dozijn? Nee dank u.

Anders doen omdat ànders zo interessant is... niet m'n ding.
Anders..... doe ik wel anders, gewoon, omdat het in me opkomt.
En dan vlug conformeren omdat je merkt dat ànders niet persé gesmaakt wordt.

En dan krijg je "Gij zè giën gewoêne se!"
Stomweg omdat je zegt wat je denkt, overgoten met een vleugje snelsnel diplomatie waar nodig en een scheutje humor omdat dat fijn is.
En zo speciààl als je denkt dat je bent.... slaagt "buiten" er éven snel weer in om te doen wat je hoopte dat niet zou gebeuren: Gewoon dom doen.

Soms denk ik: ik ben maar gewoon.
En dan weer: ben blij dat ik gewoon wat anders ben.

En dan?
Wat dan?

Ik wil graag weten: hoe gewoon is DIT?


noot
Maakt u zich geen zorgen. Olijf zit niet in een existentiële vragenronde. Het regent buiten. Ik heb verlof. Niet buiten gaan is niets beleven is schrijven. Meer is daar niet aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten